память святого празднуется 20 июля/2 августа
Немного найдется таких святых, в чьей жизни так тесно переплелись бы судьбы Ветхого и Нового Заветов, как у пророка Илии. Родившийся за девять веков до пришествия в мир Христа Спасителя, пророк Илия видел славу Его Преображения на горе Фавор (Мф. 17, 3; Мк. 9, 4; Лк. 9, 30). Святой пророк первым в Ветхом Завете совершил чудо воскрешения мертвого (3 Цар. 17, 20—23), и сам был живым взят на Небо, прообразуя этим грядущее Воскресение Христово и всеобщее разрушение владычества смерти. Его горячий призыв к покаянию и грозные обличения были обращены к современникам, его соотечественникам, погрязшим в нечестии и идолопоклонстве. Такие же обличения и призыв к покаянию услышат жители Земли перед Вторым пришествием Христовым, когда многие, уклонившись от истинной веры и благочестия, будут жить во тьме заблуждений и пороков. Как в Ветхом Завете, так и в Новозаветной Церкви святой пророк Илия почитается за свою несокрушимую твердость веры, безупречную строгость девственной жизни, огненную ревность о славе Божией. Его часто сравнивают с «величайшим из рожденных женами» Предтечей и Крестителем Господним Иоанном, о котором сказано, что он пришел «в духе и силе Илии» (Лк. 1, 17).
Святой пророк Илия родился в X веке до Рождества Христова в Фесвии Галаадской, происходил из колена Левиина. По преданию, его отец Совах при рождении сына видел, как светлые ангелы беседовали с младенцем, пеленали его огнем и питали пламенем огненным. С юных лет святой Илия удалился на пустынную гору Кармил, где возрастал и укреплялся духовно, проводя жизнь в строгом посте, молитве и богомыслии.
После смерти царя Соломона государство разделилось на два царства — Иудейское со столицей в Иерусалиме и Израильское со столицей в Самарии. И если в Иудее в какой-то мере сохранялось прежнее благочестие, то Израильское царство очень быстро уклонилось от веры отцов к служению языческим богам. Особенно возросло нечестие при царе Ахаве, жена которого Иезавель, будучи язычницей, усиленно насаждала культ идола Ваала.
Святой пророк Илия, ревнуя о славе Истинного Бога, выступил на общественное служение грозным и смелым обличителем резко усилившихся идолопоклонства и нравственной распущенности. Он объявил царю, что в наказание за беззакония израильтян длительное время не будет ни дождя, ни росы, и прекратится это бедствие только по молитве пророка (3 Цар. 17, 1). Ахав не послушался пророческого гласа и не раскаялся. Тогда грозный приговор святого Илии был приведен в исполнение — три с половиной года народ израильский страдал от зноя, засухи и голода. Сам пророк, по повелению Божию укрылся от гнева единоплеменников и преследований Ахава в уединенном месте у потока Хораф, куда каждое утро и каждый вечер вороны приносили ему пищу—хлеб и мясо. По изъяснению святителя Иоанна Златоуста, Господь повелел заботиться о пропитании пророка именно воронам для того, чтобы научить его быть более милосердным и снисходительным. «Смотри, Илия,— говорит святитель как бы от лица Самого Бога,— на их (воронов) человеколюбие; те, которые не имеют любви к собственным птенцам, тебе служат, как гостеприимны... Подражай перемене воронов, и будь снисходительным к иудеям».
Примерно через год, когда высох поток Хораф, Господь послал пророка Илию в небольшой финикийский город Сарепту Сидонскую к бедной вдове, которая вместе со своим семейством находилась в крайней нужде. Пророк Илия, желая испытать веру и добродетель вдовицы, велел ей из последних остатков муки и масла испечь хлеб для него. Вдовица исполнила повеление, и ее самоотвержение не осталось без награды: по слову пророка мука и масло в этом доме чудесным образом постоянно пополнялись во все время голода и засухи. Вскоре Господь послал новое испытание веры вдовы: умер ее сын. В безутешном горе она решила, что святость пророка Илии, несовместимая с ее греховной жизнью, стала причиной смерти отрока. Вместо ответа святой пророк взял на руки ее умершего сына и после троекратной усиленной молитвы воскресил его (3 Цар. 17, 17—24).
По прошествии трех лет засухи Господь послал святого Илию к Ахаву возвестить о прекращении бедствия. При этом пророк велел царю провести «испытание веры». На горе Кармил собрались все жители Израиля и все жрецы Ваала. Когда соорудили два жертвенника, святой Илия предложил жрецам Ваала помолиться своим богам о схождении с неба огня на жертву. Жрецы молились целый день, но огня не было. Тогда святой пророк Илия приказал полить приготовленный им жертвенник большим количеством воды, так что она наполнила весь ров вокруг жертвенника. Затем он обратился с горячей молитвой к Истинному Богу и тотчас с неба сошел огонь и попалил жертву и даже каменный жертвенник и воду вокруг него. Видя это, народ в страхе упал на землю и восклицал: «Воистину Господь есть Бог!» (3 Цар. 18, 39). Пророк Илия приказал схватить жрецов Ваала и умертвил их у потока Киссова. По молитве святого небо разверзлось и пошел дождь.
Несмотря на горячую ревность пророка и обилие благодати Божией, укреплявшей его, он не был чужд и естественной человеческой немощи, особенно проявлявшейся в Ветхом Завете, до пришествия Спасителя. Пророк Илия после совершенного чуда на горе Кармил ожидал обращения Израиля к Богу, но произошло иначе. Ожесточенное сердце Иезавели пылало гневом и она грозила убить пророка за истребление жрецов Ваала. Слабовольный Ахав, покаявшийся было от грозного знамения, стал на сторону жены, и пророк Илия должен был бежать на юг Иудеи, в Вирсавию. Ему представились беспомощными все его усилия по искоренению нечестия, и в сильной печали он ушел в пустыню и там взывал к Богу: «Довольно уже, Господи, возьми душу мою, ибо я не лучше отцов моих» (3 Цар. 19, 4). Господь утешил святого видением Ангела, который укрепил его пищей и повелел идти в дальний путь. 40 дней и 40 ночей шел пророк Илия и, дойдя до горы Хорив, поселился в пещере. Здесь Господь особым видением снова призвал его быть более милосердным. В чувственных образах — буре, землетрясении и огне — ему был открыт смысл его пророческого служения. Для контраста с этими видениями Господь явился ему в веянии тихого ветра, давая понять, что сердца грешников смягчаются и обращаются к покаянию более действием милосердия Божия, а грозные явления силы Божией способны привести скорее в ужас и отчаяние. В этом же видении Господь открыл пророку, что не один он почитает Истинного Бога: есть еще семь тысяч человек в Израиле, которые не преклонили колена перед Ваалом. По повелению Божию пророк Илия снова пошел в Израиль, чтобы посвятить на пророческое служение Елисея.
Еще дважды приходил святой пророк Илия ко двору израильских царей. Первый раз — чтобы обличить Ахава в незаконном убийстве Навуфея и присвоении его виноградника (3 Цар., 21). Услышав обличение пророка, Ахав раскаялся и смирился, и за это Бог смягчил Свой гнев. Во второй раз — чтобы обличить нового царя Охозию, сына Ахава и Иезавели за то, что тот в болезни обратился не к Истинному Богу, а к Аккаронскому идолу. Святой пророк предсказал Охозии смертельный исход его болезни за такое неверие, и вскоре слово пророка сбылось (4 Цар., 1).
За свою пламенную духовную ревность о славе Божией пророк Илия был взят живым на Небо в огненной колеснице. Его ученик Елисей был свидетелем этого восхождения и вместе с упавшей из колесницы милотью святого Илии получил пророческий дар вдвое больший, чем имел пророк Илия.
По преданию Церкви, пророк Илия вместе с праотцем Енохом, который тоже был взят живым на Небо (Быт. 5, 24), будет Предтечею Второго Пришествия Христа на Землю. Три с половиной года святые Енох и Илия будут проповедовать покаяние и совершат много чудес. Своей проповедью они будут обращать людей к истинной вере. Им будет дана власть, как и при земной жизни пророка Илии, «затворити небо, чтобы не шел дождь во дни пророчествия их» (Откр. 11,6). Через три с половиной года их проповеди антихрист сразится с ними и убьет их, но силой Божией они воскреснут через три с половиной дня.
Иконописная традиция часто изображает святого пророка Илию возносящимся на огненной колеснице на Небо.
К памяти святого пророка Илии русский православный народ всегда относился с благоговением. Он почитался славянами еще в дохристианскую эпоху нашей отечественной истории. Первый храм в Киеве еще при князе Игоре (до Крещения Руси) был посвящен святому пророку Илии, в летописи преподобного Нестора этот храм назван соборным, т. е. главным. В Константинополе, где на службе у греческих императоров до X века было много варягов-руссов, также была устроена церковь во имя пророка Илии, которая предназначалась для крещеных русских людей, о чем известно из договора киевлян с греками в 944 году.
После Крещения Руси в 988 году Ильинские храмы стали во множестве воздвигаться по всей стране. В святом пророке Илии верующий русский народ с древних времен почитает покровителя урожая, поэтому с особым усердием и любовью обращается к угоднику Божию в день его памяти с молитвой о благословении нового урожая. О глубине почитания праздника пророка Илии свидетельствуют рукописные церковные месяцесловы (календари), в которых этот праздник называется «святое восхождение пророка Илии» или «огненное восхождение святого пророка Илии». Обычно в день праздника совершаются крестные ходы и водоосвящение в тех местах, где расположены Ильинские храмы.
Об истории установления одного из таких крестных ходов известно из отечественной истории следующее. В 1664 году Москву и ее окрестности постигла ужасная засуха, продолжавшаяся с 15 мая по 20 июля (по старому стилю). Достоверность этого события подтверждается историческими свидетельствами.
Происшедшее бедствие побудило москвичей к всенародной горячей молитве, и жители Москвы положили особенно чтить того святого, в день памяти которого прекратится засуха и ниспошлется дождь. 20 июля пошел обильный дождь, земля ожила и множество народа благодарило Бога за милосердие. Усматривая в этом событии Промысл Божий и дерзновенные молитвы святого пророка Илии, было положено совершать крестный ход из Успенского собора в церковь пророка Илии на Воронковом поле. При установлении этого крестного хода царь Алексей Михайлович сказал: «Как некогда пророк Илия ниспослал дождь на поля израильского царства, так же точно и ныне тот пророк оросил посохшие поля Российского государства».
]]>Избранный Богом на обращение Израиля от прелести Вааловы, грозный обличителю царей законопреступных, просиявый пламенною ревностию по Бозе Вседержители, святостию жизни и чудесы, восхищенный с плотию твоею на Небеса и предыти имеяй Второму пришествию Христову, похвальная восписуем ти, пророче Божий Илие; ты же, яко имеяй велие дерзновение ко Господу, от всяких нас зол и обстояний молитвами твоими свобождай, благочестно тебе вопиющих:
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Ангел ревностию по Бозе и чистым житием твоим, сый во плоти, пророче, был еси: еще бо младенцу ти бывшу отец твой Совах виде светлыя Ангелы, беседующия с тобою, огнем тя повивающия и пламенем питающия, еже прознаменоваше пламенную ревность твою по Бозе, силу словес твоих и житие, яко свет, непорочное. Сего ради со удивлением зовем ти таковая:
Радуйся, от вечности предызбранный в служение спасению сынов Израилевых; радуйся, от чрева матерня предуготованный в провозвестника Божественныя истины и благочестия.
Радуйся, преславным, бывшим на тебе, видением родителя твоего удививый; радуйся, девственную чистоту и безмолвие от юности возлюбивый.
Радуйся, суету мира сего и вся блага его презревый, душу же твою всецело Господу посвятивый; радуйся, светом премудрости от Бога озаренный и учением благочестия издетства напоенный.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Видя нечестие и развращение во Израили, преславный пророче, зело духом твоим скорбел еси и ревностию по славе Божией воспламенялся еси; яко сынове Израилевы мерзким идолом поклонишася, от Бога же Истиннаго отступиша, Емуже вся небесная воинства со страхом вопиют: Аллилуиа.
Разум свой злою волею омрачив, беззаконный царь израильский Ахав, остави Истиннаго Бога Вседержителя и покланяшеся мерзкому идолу Ваалу, купно же и в царстве своем умножи идолопоклонение и нечестие. Ты же, пророче, исполнен сый велия ревности по Бозе, дерзновенно обличил еси царя, возвестив ему, яко в наказание ему и царства его три лета и месяц шесть не будет дождь, ни роса, и глад велий будет по всей земли. Дивяшеся убо толицей ревности твоей по Бозе и велию дерзновению, с любовию зовем ти:
Радуйся, небоязненный проповедниче истины и крепкий поборниче благочестия; радуйся, ревностный нечестия обличителю.
Радуйся, к наказанию некающихся грешников долготерпеливаго Бога преклонивый; радуйся, словом твоим небо заключивый и плодоносную землю неплодну сотворивый.
Радуйся, трилетный глад за нечестие людий от Господа испросивый; радуйся, яко Всевышний Господь дарова тебе в Бога Ахаву, якоже древле Моисеа фараону.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Силою молитвы твоея, предивный пророче, воистину заключися небо и не одожди три лета и месяц шесть, и бысть глад велий по всей земли: да поне зноем и гладом томими, нечестивии людие покаются и обратятся ко Господу, со умилением зовуще Ему: Аллилуиа.
Имея велие благоволение к тебе, пророче, Господь восхоте отлучити тя от беззаконных сынов Израиля, да не с ними терпиши глад и жажду, и повеле тебе ити к потоку Хорафову, идеже вранове питаху тя, приносяще хлеб и мясо. Темже приносим тебе похвальная сия:
Радуйся, постом и бдением вся земная и суетная помышления истребивый; радуйся, молитвою и богомыслием ум твой в горняя вперивый.
Радуйся, патриархов величание и пророков красото; радуйся, девственников похвало и преподобных славо.
Радуйся, святителей наставниче и мучеников крепосте; радуйся, яко нечестием и неверием ослепленных сынов Израилевых на путь истины обратил еси.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Буря велия, разрушающая горы, предыдяше, егда приближашеся к тебе, пророче, в Хориве Господь, таже явися трус, и не в трусе Господь, и по трусе огнь, и не во огни Господь, а по огни бысть глас хлада тонка, и ту явися тебе Господь, Егоже присутствие ощутив, покрыл еси лице твое милотию, со страхом и радостию зовый Ему: Аллилуиа.
Слышав нечестивый царь Ахав повеление твое, о еже собрати вся колена Израилева на гору Кармильскую, и привести на ту студныя пророки Вааловы, абие послав, собра вся, и сам прииде тамо. Ты же, ревнителю славы Божия, хотя конечне посрамити мерзкия идолы и прославити Истиннаго Бога, повелел еси уготовати две жертве, огня же на тыя не возгнещати, рек: «И будет Бог, Иже послушает огнем, Той есть Бог». То слышавше вси людие, реша: «Добр глагол Илиин, да будет тако». Мы же, величающе тя, зовем:
Радуйся, великий посланниче Царя Небеснаго и провозвестниче святых велений Его; радуйся, адаманте, неодолимый в ревности и непоколебимый столпе благочестия.
Радуйся, сильный защитниче истины и твердый противоборниче врагов Божиих; радуйся, нечестия искоренителю и насадителю благочестия.
Радуйся, пламенный ревнителю Божественныя славы; радуйся, яко и в последния дни мира имаши проповедовати Истиннаго Бога и обличати окаяннаго антихриста.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Боготечную тя звезду погасити мняше беззаконная царица Иезавель: исполнившися бо на тя ярости за погубление студных ея пророков, хотяше убити тя. Ожесточися бо сердце ея и не хотяше веровати чудесем твоим, пророче, и познати Истиннаго Бога, поющи Ему: Аллилуиа.
Видевше вси людие Израилевы, по молитве твоей, огнь от Господа с Небесе сшедый на жертву твою, всехвальне пророче, и всю ю пожегший, дрова же, и камень, и персть, и воду потребивый, падоша на лица своя, взывающе: «Воистину Господь Бог, Той есть Бог». И вероваша людие Богови, студныя же пророки ты заклал еси. Славяще убо Всесильнаго чудодеющаго Бога, тебе, угоднику Его, глаголем сице:
Радуйся, превелие дерзновение ко Владыце всяческих стяжавый; радуйся, знамении и чудесы Божественную Истину утвердивый.
Радуйся, прелесть демонскую посрамивый, истинную же веру прославивый; радуйся, неверныя истинным боговедением просветивый.
Радуйся, трикратным лиянием на жертвенник воды тайну Пресвятыя Троицы явивый; радуйся, яко все естество сущих тебе повиновася, огнь же и вода тебе служаху.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Проповедник истиннаго боговедения и благочестия явился еси, пророче, не токмо во Израили, но и в стране язычестей, послан быв от Господа в Сарепту Сидонскую к жене вдовице препитатися, паче же да саму ту препитаеши в гладе: имея бо велию чудотворения благодать, умножил еси муку и елей в дому ея неоскудно, дондеже прейде гладное время, и трикратным дуновением, по молитве твоей, воскресил еси умершаго сына ея, поя чудодеющему Богу: Аллилуиа.
Возсияв велиею ревностию по Бозе Вседержители, зело скорбел еси, пророче, яко оставиша завет Его сынове Израилевы, олтари Его раскопаша и пророки избиша. Господь же во утешение твое возвести тебе, яко не весь Израиль отступи от Него, но имать седмь тысящ сокровенных рабов Своих, иже не преклониша колена своя Ваалу. Темже, воспоминающе ревность твою по Бозе, поем ти с благоговением сицевая:
Радуйся, верный служителю и ближний друже Господень; радуйся, образе и похвало благочестивых пастырей.
Радуйся, наставниче спасения и просвещение во тме седящих; радуйся, защитником истины мужество внушаяй, в подвизех же и страданиих за правду их укрепляяй.
Радуйся, яко серафимскою пламенною любовию к Богу горел еси; радуйся, яко и Господь во всем послушаше тебе и по прошению твоему вся творяше.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Хотя Человеколюбец Господь явити милосердие Свое кающимся грешником, по прешествии прореченнаго гладнаго времене, низпосла по молитве твоей, пророче, и глаголом уст твоих, на жаждущую землю обильный и мирный дождь: сынове же Израилевы, сподобльшиися толикия милости, во умилении сердца благодарственно возопиша Богу: Аллилуиа.
Новое нечестивый царь Ахав к беззаконием своим приложи злодеяние, егда повеле убити неповиннаго Навуфея и восхити виноград его. Сего ради, обличая законопреступнаго царя, прорекл еси ему, пророче, яко идеже умерщвлен бысть Навуфей, тамо и его кровь свинии и пси полижут, и жену его Иезавель снедят пси, и весь дом его истребится. Ведущие убо мы сбывшееся страшное сие проречение, ужасаемся, зовуще:
Радуйся, обидящих и жестокосердных грозный отмстителю; радуйся, сирых и напаствуемых крепкий заступниче.
Радуйся, не почитающих святых праздников Православныя Церкве карателю; радуйся, продерзых хульников Имене Божия низложителю.
Радуйся, словом обличения, яко громом, беззаконныя поражаяй; радуйся, будущая, яко настоящая, ведый и дальняя, яко близ сущая, прорицаяй.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Странное и преестественное показа Господь о тебе, пророче, промышление, егда повеле алчным и нечадолюбивым враном питати тя в гладе при потоце Хорафове, идеже непрестанно пребывая в молитве и богомыслии, воспевал еси Богу: Аллилуиа.
Весь был еси смирением велиим украшен, пророче Божий, сего ради с гордостию пришедших к тебе двух пятдесятоначальников с воины, да приведут тебе к беззаконному царю Охозии, огнем попалил еси, со смирением же пришедшаго к тебе Авдия, иже питаше ученики пророческия, помиловал еси. Сего ради приносим ти похвальныя песни сия:
Радуйся, гордых смирителю и карателю, смиренных же покрове и заступниче; радуйся, мздоимных судей наказателю, право же судящим помощниче.
Радуйся, правоверному воинству во бранех споборниче, нечестивых же супостат низложителю; радуйся, премудростию, яко бронею, облеченный и правдою, яко щитом, огражденный.
Радуйся, ревностию по Бозе яко мечем вооруженный и постом, яко крилами, окриленный; радуйся, верою, яко шлемом спасения, покровенный и любовию, яко венцем пресветлым, венчанный.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Всякое человеческое естество зело удивляется, како ты, пречудный пророче, шел еси четыредесять дний, ни ядый, ни пияй, до горы Хорива, идеже сподобился еси преславнаго явления и пресладкия беседы Господа Вседержителя, поя Ему: Аллилуиа.
Вития многовещанныя недоумеют довольно разумети и изъяснити, како ты, великоимените Илие, во плоти сый человечестей и подобострастен нам быв, восхищен еси с телом твоим на небо, явльшейся тебе колеснице огненней с кони огненными. Славяще убо прославльшаго тя Господа и дивящеся восхищению твоему, благоговейно зовем ти:
Радуйся, пречудным воздержанием ветхаго человека в себе умертвивый; радуйся, огнем Божественныя ревности всякое вещественное помышление в себе попаливый.
Радуйся, преложением твоим на Небо род человеческий возвеселивый и жизнь вечную уверивый; радуйся, честию и славою преестественною от Бога почтенный и паче всех древних пророков прославленный.
Радуйся, от ангельских ликов в селениих небесных радостно сретенный; радуйся, яко имя твое во всем мире почитается, и ревность твоя по Бозе зело прославляется.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Спасти хотя Всеблагий Бог люди Израилевы от прелести Вааловы, избра тя, великий пророче, во орудие воли Своея и облече тя Божественною властию и силою, да обратиши неверныя, исправиши беззаконныя, просветиши омраченныя и научиши всех вопити Богу: Аллилуиа.
Стена и заступление буди нам, пресвяте пророче, мощным твоим ходатайством утоляя праведный гнев Божий, поражающий нас, грешных и непотребных, бездождием и гладом, еще же тлетворными ветры и болезньми, да избавльшеся от бед, благодарственно поем тя:
Радуйся, молитвами твоими небо заключаяй и отверзаяй, плодоносие земли и неплодие от Бога посылаяй; радуйся, предстательством твоим пред Богом дожди мирны и росу животворную на земная прозябения низводяй.
Радуйся, свирепыя волны морския и страшныя бури утишаяй и громами и молниями по воле Божией управляяй; радуйся, тлетворныя ветры и смертоносныя язвы, поражающия человеки же и скоты, укрощаяй.
Радуйся, сирых и вдовиц питателю и щедродательных людий покровителю; радуйся, яко нечестивых хулников и гонителей правыя веры поражаеши и духов злобы от рабов Божиих прогоняеши.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Пение умиленное приими от нас, пророче Божий Илие, якоже приял еси прошение Елисеево, егда проси от тебе, да будет дух, иже в тебе, сугуб в нем, и егда, восхищаяся на Небо, низпустил еси ему милоть твою, юже он взем, раздели, якоже и ты прежде, Иорданския воды, и бысть наследник действовавшия в тебе Божия благодати: сице и нас покрый милотию твоея милости от всяких бед и обстояний, да со благодарением зовем Богу: Аллилуиа.
Светозарное светило во Израили, всехвальне пророче, был еси, сияя равноангельным житием твоим и мудростию, еще же необычною ревностию по Бозе и чудесы преславными, просвещая люди истинным боговедением и разгоняя мрак идолослужения. Темже восписуем ти похвальная, поюще:
Радуйся, лучезарная звездо, сиянием своим озарившая всю вселенную; радуйся, светоносная свеще, непрестанно горящая и во тме седящих просвещающая.
Радуйся, духом премудрости и разума озаренный, духом совета и крепости исполненный; радуйся, духом ведения и благочестия просвещенный и духом страха Божия напоенный.
Радуйся, высокими добродетельми и преславными чудесы преукрашенный; радуйся, яко суды Божия на земли исполнял еси, пророки же и цари помазывал еси.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
Благодать велия дана ти бысть от Бога, прехвальне пророче, яко в земней жизни твоей пророчествовал и совершал еси дивная чудеса, таже преестественно восхищен был еси с плотию твоею на небо: по восхищении же твоем дивно предстал еси на Фаворе Преобразившемуся Господу и с ним беседовал еси, и доднесь не престаеши чудодействовати и источати милости и изцеления усердно почитающим тя, Богу же верно вопиющим: Аллилуиа.
Поюще твою пламенную ревность по Бозе и равноангельное житие, дивная же твоя и преславная чудеса и превелие благоволение к тебе Господа, восхваляем тя, великоимените пророче Илие; обаче не могуще достойно изобразити величие и славу твою, со умилением зовем ти сицевая:
Радуйся, ковчеже Божественныя славы и всечестный храме Пресвятыя Троицы; радуйся, светильниче невечерний церквей и благовонный цвете рая Божественнаго.
Радуйся, благочестивых пустынников руководителю, девственников же наставниче и укрепление; радуйся, яко грешников к покаянию возбуждаеши и всему роду христианскому жизнь вечную ходатайствуеши.
Радуйся, яко во светлостех святых неизреченныя славы наслаждаешися и непрестанно Господа славословиши; радуйся, яко в конце времен велия знамения и чудеса имаши совершити на утверждение людий во истинней вере и на обличение антихриста.
Радуйся, Илие, великий пророче, Втораго пришествия Христова славный предтече.
О предивный и преславный пророче Божий Илие, превелий ревнителю по Бозе, дожди и бездожие, плодоносие на землю и неплодие от Бога посылаяй! Услыши сие малое, благоговейно приносимое тебе нами моление и твоим теплым ко Господу предстательством сохрани нас от бездождия, глада и смертоносных болезней, подаждь же нам благорастворение воздуха и плодоносие, и дух правыя веры и благочестия, да избавльшеся от вечных мук, сподобимся райскаго блаженства, поюще Богу: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангел ревностию...» и 1-й кондак «Избранный Богом...».
О прехвальный и пречудный пророче Божий Илие, просиявый на земли равноангельным житием твоим, пламеннейшею ревностию по Господе Бозе Вседержителе, еще же знамении и чудесы преславными, таже, по крайнему благоволению к тебе Божию, преестественно восхищенный на огненней колеснице с плотию твоею на Небо, сподобивыйся беседовати с Преобразившимся на Фаворе Спасителем мира и ныне в райских селениих выну пребываяй и предстояй Престолу Небеснаго Царя! Услыши нас, грешных и непотребных, в час сей предстоящих пред святою твоею иконою и усердно прибегающих к ходатайству твоему. Моли о нас Человеколюбца Бога, да подаст нам дух покаяния и сокрушения о гресех наших и всесильною Своею благодатию да поможет нам оставити пути нечестия, приспевати же во всяком деле блазе, да укрепит нас в борьбе со страстьми и похотьми нашими; да всадит в сердце наше дух смирения и кротости, дух братолюбия и незлобия, дух терпения и целомудрия, дух ревности к Славе Божией и спасению ближних. Упраздни молитвами твоими, пророче, злыя обычаи мира, паче же погибельный и тлетворный дух века сего, заражающий христианский род неуважением к Божественней Православней вере, к уставом Святыя Церкве и к заповедем Господним, непочтением к родителем и властем предержащим и низвергающий людей в бездну нечестия, развращения и погибели. Отврати от нас, пречудне пророче, предстательством твоим праведный гнев Божий и избави вся грады и веси от бездождия и глада, от страшных бурь и землетрясений, от смертоносных язв и болезней, от нашествия врагов и междоусобныя брани. Испроси, пророче Божий, от Господа пастырем нашим святую ревность по Бозе, сердечное попечение о спасении пасомых, мудрость в учении и управлении, благочестие и крепость во искушениих, судиям испроси нелицеприятие и безкорыстие, правоту и сострадание к обидимым, всем начальствующим попечение о подчиненных, милость и правосудие, подчиненным же покорность и послушание ко властем и усердное исполнение своих обязанностей; да, тако в мире и благочестии поживше в сем веце, сподобимся причастия вечных благ в Царствии Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, Емуже подобает честь и поклонение со безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом, во веки веков. Аминь.
О великий и преславный пророче Божий Илие, ревности ради твоея по славе Господа Бога Вседержителя не терпевый зрети идолослужения и нечестия сынов Израилевых, обличавый законопреступнаго царя Ахава и в наказание тех трилетний глад на землю Израилеву молитвою твоею от Господа испросивый, да, отвергше мерзкия идолы и отступльше от неправд и беззаконий, обратятся ко Единому Истинному Богу и исполнению святых Его заповедей, вдовицу Сарептскую в гладе пречудно препитавый и сына ея умерша молитвою твоею воскресивый, по прошествии же пронареченнаго времене глада, собранный на гору Кармильскую народ израильский в богоотступстве и нечестии укоривый, таже огнь молитвою на жертву твою с небесе испросивый и чудом сим Израиля ко Господу обративый, студныя же пророки Вааловы посрамивый и умертвивый, по сих же молитвою паки небо разрешивый и обильный дождь на землю испросивый и люди Израилевы возвеселивый! К тебе, предивный угодниче Божий, усердно прибегаем, грешнии и смиреннии, томими бездождием и зноем: исповедуем, яко недостойни есмы милости и благодеяний Божиих, достойни же паче лютых прещений гнева Его, скорби же и нужды и всяких зол и болезней. Не бо ходихом в страсе Божии и в путех заповедей Его, но в похотех развращенных сердец наших и всякий вид греха безчисленно сотворихом; беззакония наша превзыдоша главу нашу, и несмы достойни явитися пред лице Божие и зрети на небо. Исповедуем, яко и мы, якоже древний Израиль, отступихом от Господа Бога нашего, аще не верою, то беззаконьми нашими, и аще не покланяемся Ваалу и другим мерзким идолом, то раболепствуем страстем и похотем нашим, служаще идолу чревоугодия и сластолюбия, идолу корыстолюбия и честолюбия, идолу гордости и тщеславия, и вслед ходим богопротивным иноплеменным обычаем и погибельному духу времене. Исповедуем, яко сего ради заключися небо и сотворися аки медяно, яко заключися сердце наше от милосердия и истинныя любве ко ближнему; сего ради отверде земля и соделася безплодна, яко не приносим Господу нашему плодов добрых дел; сего ради несть дождя и росы, яко не имамы слез умиления и животворный росы Богомыслия; сего ради увяде всяк злак и трава сельная, яко изсше в нас всякое благое чувство; сего ради омрачися воздух, яко ум наш омрачися студными помышленьми и сердце наше осквернися беззаконными похотеньми. Исповедуем, яко и тебе, пророче Божий, просити мы недостойни есмы. Ты бо, подобострастен быв нам человек, Ангелом в житии твоем уподобился еси и, аки безплотный, на небо восхищен еси, мы же студными помыслы и деяньми нашими безсловесным скотом уподобихомся и душу нашу яко плоть сотворихом. Ты постом и бдением удивил еси Ангелов и человеков, мы же, предающеся невоздержанию и сластолюбию, скотом несмысленным уподобляемся. Ты презельною ревностию о славе Божией выну горел еси, мы же небрежем о славе нашего Творца и Господа и стыдимся исповедывати достопокланяемое Имя Его. Ты нечестие и злыя обычаи искоренял еси, мы же рабствуем духу века сего, поставляюще богопротивныя обычаи мира паче заповедей Божиих и уставов Святыя Церкве. И кий грех и неправду не сотворихом мы, окаяннии? Истощихом беззаконьми нашими долготерпение Божие. Темже правосудный Господь прогневася на нас и во гневе Своем наказа нас. Обаче ведуще велие дерзновение твое пред Господем и надеющеся на любовь твою к роду человеческому, дерзаем молити тя, прехвальне пророче: милостив буди к нам, недостойным и непотребным. Умоли Великодаровитаго и Всещедраго Бога, да не до конца прогневается на ны и не погубит нас со беззаконьми нашими, но да низпослет на жаждущую и изсохшую землю дождь обильный и мирный, да дарует ей плодоносие и благорастворение воздуха. Преклони действенным твоим ходатайством на милость Царя Небеснаго, аще не ради нас, грешных и скверных, но ради избранных рабов Его, не преклонивших колена своя пред Ваалом мира сего, ради незлобивых и несмысленных младенцев, ради безсловесных скотов и птиц небесных, страждущих за наша беззакония и истаевающих от глада, зноя и жажды. Испроси нам твоими благоприятными молитвами от Господа дух покаяния и сердечнаго умиления, дух кротости и воздержания, дух любве и терпения, дух страха Божия и благочестия, да тако, возвратившеся от стезей нечестия на правый путь добродетели, ходим во свете заповедей Божиих и достигнем обетованных нам благих, благоволением Безначальнаго Бога Отца, человеколюбием Единороднаго Сына Его и благодатию Всесвятаго Духа, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
]]>
Ирмос: Поим Господеви, в мори древле люди наставльшему и в нем фараона со всевоинством погрузившему, песнь победную, яко прославися.
Видети желающии Илии чудес огнедохновенную силу, огнезрачнаго и честнаго языка, духа крепость, по достоянию собрахомся.
Устне, Богоносе, и недоуменнаго языка тесноту же и худогласие, действом, еже в тебе, Духа отверзи и уясни к пению чудес твоих.
Даеши паче естества повинувшимся, Слове, честным Твоим повелением и покоряеши дождю двери духом, утверждаемо слово содевая.
Богородичен: Поем Господеви, от Девы рожденному, и мир обновльшему, и Тоя ради нам жизнь Божественную даровавшему, песнь победную, яко прославися.
Ирмос: На камени мя веры утвердив, разширил еси уста моя на враги моя, возвесели бо ся дух мой, внегда пети: несть свят, якоже Бог наш, и несть праведен, паче Тебе, Господи.
Яко изряден, пророче, Учреждитель, Иже враном творя тебе гощение, единый, насыщаяй всяко животно благоволения. Емуже вси зовем: Ты еси Бог наш, и несть свята, паче Тебе, Господи.
Благодать Благодетелю и Строителю, вдовицу и пророка напитавшему неизреченным промышлением. Емуже вси зовем: Ты еси Бог наш, и несть свята, паче Тебе, Господи.
Затворивый тученосныя облаки одождити, пищи лишаеме Сареффе, останок брашна непрестанно росити сотвори. Ты же взывал еси: несть свята, паче Тебе, Господи.
Богородичен: Ты едина паче всех от века великим сподобилася еси и паче естества: Бога бо, Невместимаго всею тварию, во чреве прияла еси и воплотила еси. Темже Богородицу Тя вси почитаем.
Источника чудес, пророков удобрение вси песненно, вернии, восхвалим, Фесвитянина Илию: с плотию бо еще сый безсмертен, яко мертв уверяет мертвых востание. Темже дерзновение к Богу имея, подавает исцеления верою просящим и молится Христу прилежно согрешений оставление подати празднующим любовию святую память его.
Ирмос: Услышах, Господи, слух Твоего смотрения и прославих Тя, едине Человеколюбче.
Кореносекатель убо явился еси злобы, мудре пророче, добродетели же насадитель, темже тя ублажаем.
Укоряше тя словесы вдовица, пищею смерти, пророче, отрока востание уверяющи.
Назнаменова славу Троическую яве дуновением тричисленным, матери детища жива дарова.
Коль разжеглся еси, паля Божественным огнем и ревностию, о пророче, царя обличая, творяща беззакония.
Богородичен: Молим Тя, Чистая, Бога без семене заченшую, присно молитися за рабы Твоя.
Ирмос: Света Подателю и веков Творче, Господи, во свете Твоих повелений настави нас: разве бо Тебе, иного бога не знаем.
Закон отеческий тя яко молитвенника всеистинна показа, чудодейственника, обращающа естества стихии, Илие, и преподобну жертву попаляюща водами.
Посрамил еси изрядно, яко истины служителю, преподобне, сквернаго студа пророки, всеблаженне Илие, яве начертав Троическую силу.
Словом благодати священствуя, Илие, заклал еси священники студныя неповинными твоими руками, якоже огнем, ревностию опаляемь.
Богородичен: Тебе, рождшей Христа, всему Содетеля, взываем: радуйся, Чистая, радуйся, Свет возсиявшая нам, радуйся, вместившая Бога Невместимаго.
Ирмос: Бездна согрешений обыде мя последняя, но, яко пророка Иону, Господи, Господи, возведи из истления живот мой.
Столп благочестия и жития чистаго, садитель чистоты был еси, Ангелом же подобник, чудный Илие Богоносе.
Гнев тя пророкоубийцы жены устрашив, вязати и решити приимша дождев течение, чудный Илие, бегати творит.
Возвысил еси, колена преклонив, ума превознесенное око, мольбою изрядною решение творя, и бразды земныя упоил еси тучами.
Богородичен: Купина Тя в Синаи, неопально приближився огню, преднаписует Матерь Приснодеву, Всепетая Богородице Марие.
Пророче и провидче великих дел Бога нашего, Илие великоимените, вещанием твоим уставивый водоточныя облаки, моли о нас единаго Человеколюбца.
Многое человеков беззаконие, Божие же многое человеколюбие зря, пророк смущашеся Илия, яряся, и словеса немилостивна к Милостивному подвиже, прогневайся, возопив, на отмещущияся Тебе, Судие праведный! Но утробу Благаго никакоже подвиже, еже мучити Того отметающияся: присно бо покаяния всех ждет единый Человеколюбец.
Ирмос: Купина в горе огнеопальная и росоносная пещь халдейская яве предписа Тя, Богоневесто: Божественный бо Невещественный в вещественнем чреве Огнь неопально прияла еси. Тем из Тебе Рождшемуся поем: благословен еси, Боже отец наших.
Преславно Божественною ты воображеною силою облеклся, пищею четыредесятодневною, Илие чудный, долгий шествовал еси путь. Темже в Хориве глаголал еси: благословен Бог отец наших.
Хлад кроток показа и тонок Господа тебе, Илие, по Бозе ревнующу Вседержители, не дух бурен, ни трус, ни огнь стращаяй. Темже Иисусу кроткому пел еси: благословен еси, Боже отец наших.
Богоявления сподобился еси и пророчества, якоже великий Моисей, пророки помазуя Духом и цари, Илие чудный. И, славы на Фаворе Христовы зритель быв, пел еси: благословен еси, Боже отец наших.
Богородичен: Раждаеши без семене Безначальнаго и Превечнаго Господа, Отча Сына, мудрость же и силу, напоследок, Пречистая, паче естества плотию, на обновление земных. Темже из Тебе рождшемуся зовем: благословен Бог отец наших.
Ирмос: Устраняйся отроков благочестивых сообразнаго души несквернаго тела и устранися воспитанный в безмерном веществе неутружден огнь, присноживущу же, изувядшу пламеню, вечнующая песнь воспевашеся: Господа, вся дела, пойте и превозносите во вся веки.
Изрядно обрете Ахав рода отражение всегубительное, пророка обличением, сквернаго убийства мерзское мучение: Фесвитянин же от огнедохновенна ума Жизнодателю песнь воспеваше: Господа, вся дела, пойте и превозносите во вся веки.
Дождит тебе огнь с небесе, попаляя, Илие, одержимых пятьдесят сугубо, яко Божию изрядну служителю: Держащему бо присноживотную жизнь боголепно песнь взывал еси: Господа, вся дела, пойте и превозносите во вся веки.
Таинника тя показа Христос, яко чистоты садителя и девства Пребожественное прозябение на Фаворе Божественнаго воплощения, Божества непостижимый свет во Своей плоти показав тебе, зовущу: Господа, вся дела, пойте и превозносите во вся веки.
Богородичен: Всебогатна бысть утроба Божия Матере, яко приимши Слово дебельством плоти, от Нея смешена земнаго зрака по ипостаси явися град Божий, в немже Вышний жити благоволи. Емуже поем: Господа, вся дела, пойте и превозносите во вся веки.
Ирмос: Яже прежде солнца светильника Бога возсиявшаго, плотски к нам пришедшаго из боку Девичу, неизреченно воплотившая, Благословенная, Всечистая, Тя, Богородице, величаем.
Нетренное человеки шествие на земли пожив, милотию струю Иорданскую Фесвитянин прешед, оружник воздушный, неботечное соверши странное шествие Духом.
Благочестия ревностию Фесвитянин опаляемь, на огнезрачней колеснице взимается, милоть же сверже, еюже, утаитися не возможе Елиссей, одеявся, приемлет Божественную благодать.
Откровение Боговидец Фесвитянин с Моисеем зрит, яже око не виде, и ухо не слыша, и на сердце человек земнородных не взыде, воплощенна Господа, на Фаворе Вседержителя.
Богородичен: Напраснаго древняго отъятельницу осуждения и праматере исправление, Юже рода к Богу вину присвоение, к Зиждителю мост, Тя, Богородице, величаем.
Свет, на огненней четвероконней колеснице небошественна тя показавый оружника, Илие, не пожре вконец: огнь бо языком огненным привлекл еси низу и изсушил еси тучи.
]]>Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Орган явился еси, ударяемь Божественным бряцалом, пророче пречудный, Всеведца Бога воспевая, отмщение праведно всем дающа по делом их.
Иже не терпя прелести, пророче чудный, царя обличил еси, неправдующа о беззаконии. Темже суд Божий, полн гнева, тому нанесл еси осуждения.
Пророче и Предтече благодати, Божественный Илие, Ахава, нечестиваго царя, ты яко законопреступника обличив, студныя священники, яко непреподобны погубил еси.
Богородичен: Христову Матерь в песнех воспети достойно, вернии, потщимся, яко Спаса всех рождшую, животом и смертию владычествующаго.
Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, едине Человеколюбче.
Всех милостивно, пророче, наказуеши и всех милуеши, к тебе верою притекающих во храм твой, и помощи от тебе просящии, никакоже погрешиша.
Ахава, нечестиваго царя, ты, Божественный пророче, обличил еси и яко преступника закона судом Божиим осудил еси.
Безстудная царица Иезавель тебе, Божественнейший пророче, искаше убити, яко на тоя несвященныя священники по достоянию суд смертный навел еси.
Богородичен: Место священия славы и мысленную, Чистая, трапезу, хлеб, Христа, жизнь всех приемшую, поем Тя, Владычице.
Источника чудес, пророков удобрение вси песненно, вернии, восхвалим, Фесвитянина Илию: с плотию бо еще сый безсмертен, яко мертв уверяет мертвых востание. Темже дерзновение к Богу имея, подавает исцеления верою просящим и молится Христу прилежно согрешений оставление подати празднующим любовию святую память его.
Ирмос: Услышах, Господи, слух Твой и убояхся, яко неизреченным Советом, Бог сый Присносущный, от Девы прошел еси, воплощся. Слава снизхождению Твоему, Христе, слава силе Твоей.
Венча тя Господь пророка, премудре, и благодать тебе даруя прорицати будущая, яко настоящая. Темже, ныне словесем сбытие зряще, хвалами присно тя, яко истиннаго пророка, ублажаем.
Елико попремногу смиренномудрием украшена пророка Твоего душа, Христе Боже, толико паче огня ревностию распаляема, студныя священники погуби.
Лицем, яко зерцалом разрешшимся, лицу Христову предстоиши, пречудне пророче, отонудуже, нас милостивно посещай, да вси тя хвалами, яко пророка, ублажаем.
Богородичен: Надежду, и утверждение, и спасения стену нерушиму Тя стяжавше, Всепетая, злобы всякия избавляемся.
Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго, но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.
Иже Божественная благодати явлена незаходимая заря и ум Божественнейший, пророче Илие, искренно стяжав, благочестивых к пению возставляеши.
Кто не удивится Божественней ревности твоей, пророче всечестне? Кто ли не воспоет Христа, толику крепость тебе даровавшаго?
От Бога, пророче, украсился еси пророчеством, Илие пречудне, отнюд Богу весь соединився, прелесть обличая, израильтяны к Божию познанию привел еси.
Богородичен: Солнце рождши, Богородице, незаходимое, всего мя просвети, омраченнаго страстьми, и исполни мя Божественнаго света.
Ирмос: Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.
Молебное пение приноси к Богу, пророче всечестный, о всех, в Божественный храм твой притекающих, да тя всегда, яко велика заступника, почитаем.
Ум человеч не достигнет житие твое, пророче, по достоинству похвалити: паче убо умных чинов возвеличился еси, зря Христово преображение.
Иже всяческих Господь и Творец нам явися, по твоему пророчеству, блаженне Илие, вся человеки призывая к познанию Своему, яко Человеколюбец.
Богородичен: Марие, чистый девства сосуде, очисти мой ум от страстнаго омрачения и исполни благодати и правды сердце мое, Всенепорочная.
Пророче и провидче великих дел Бога нашего, Илие великоимените, вещанием твоим уставивый водоточныя облаки, моли о нас единаго Человеколюбца.
Многое человеков беззаконие, Божие же многое человеколюбие зря, пророк смущашеся Илия, яряся, и словеса немилостивна к Милостивному подвиже, прогневайся, возопив, на отмещущияся Тебе, Судие праведный! Но утробу Благаго никакоже подвиже, еже мучити Того отметающияся: присно бо покаяния всех ждет единый Человеколюбец.
Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы в Вавилоне иногда верою Троическою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.
Люди Израилевы, с пятидесятоначальником к тебе, Божественный Илие, пришедшия, огнем с небесе, яко недостойныя, попалил еси.
Иже Боговидением осияемь, достойно Божественнейший пророк был еси, Илие всечестный, и Вааловы жертвы отнюд упразднил еси.
Елико Дух Пресвятый подаде прорицати, всечестный пророче Илие, прорекл еси о пришествии Сына Божия и не погрешил, всеблаженне. Емуже поем: благословен Бог отец наших.
Студным священником, трапезу Иезавелину неправедно ядущим, воистину судом Божиим и пророка рукою яд смерти по достоянию отрыгнуся.
Богородичен: Спаси мя, Мати Божия, содержима глубиною согрешений, и всякия врагов исхити злобы, да Твое, спасаемь, величаю заступление.
Ирмос: Царя Небеснаго, Егоже поют вои Ангельстии, хвалите и превозносите во вся веки.
Иже вся ведый, яко Бог, будущих и быти хотящих разум, тебе, Илие, яко верну сущу вверяет и далече сущая, яко близ, показует.
Благочестивым дерзновением вжилив ум твой, блаженне пророче, прорицаеши разстоящаяся, яко близ сущая, всечестный пророче.
Очистив от всякия скверны, Божественный пророче, твой ум, тем и весь свят был еси, к Божественному свету всех наставляя.
Богородичен: Егоже родила еси, Слово, паче слова, Богородительнице Чистая, о нас моли, верно чтущих Тя.
Ирмос: Воистину Богородицу, Тя исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с Безплотными лики Тя величающе.
Зарею невещественною Живоначальныя Троицы, пророче Илие, обожаемь, тем тебе вси к Богу о мире молитвенника приводим, блаженне.
На земли тя Ангела познахом, Божественный пророче, и на Небеси отнюд человека Божия, якоже и Сам Господь рече: понеже Илия человек жесток еси, согрешающу Израилю терпети не можеши, взыди ты ко Мне, да Аз доле сниду.
На земли, Божественный пророче, яко безплотен, пожил еси и ныне, на Небеса возносим, со ангельскими лики ликовствуеши; нас свыше назирай, поющих тя, блаженне.
Богородичен: Носиши на объятиях Бога, носящаго всяческая, и питаеши Питателя, Чистая, нам уподобльшася, Егоже моли людем Твоим даровати всех лютых избавление.
Свет, на огненней четвероконней колеснице небошественна тя показавый оружника, Илие, не пожре вконец: огнь бо языком огненным привлекл еси низу и изсушил еси тучи.
]]>