празднование совершается 21 марта/3 апреля
Преподобный Серафим Вырицкий (в миру Василий Николаевич Муравьев) родился 31 марта 1866 года в деревне Вахромеево Рыбинского уезда Ярославской губернии в семье крестьян Николая и Хионии. Во святом Крещении он был наречен Василием в честь преподобного Василия Нового исповедника.
Когда отроку было десять лет, умер его отец, и Василий, благодаря помощи благочестивого односельчанина, отправился в Санкт-Петербург на заработки, где и работал потом рассыльным, подручным приказчика, приказчиком и затем старшим приказчиком в лавках Гостиного и Апраксина дворов. Однако в душе мальчика жила заветная мечта — уйти в монастырь.
В четырнадцатилетнем возрасте он получает от прозорливого старца Александро-Невской Лавры пророческое благословение: до поры оставаться в миру, творить богоугодные дела, создать благочестивую семью, воспитать детей и вместе с супругой посвятить дальнейшую жизнь монашескому подвигу. Приняв слово лаврского старца как Божие благословение, Василий прожил всю последующую жизнь, как определил ему Господь. Это был подвиг послушания, который длился более сорока лет...
Почти 20 лет Василий Муравьев находился под окормлением старца Гефсиманского скита Свято-Троицкой Сергиевой Лавры преподобного Варнавы (Меркулова), и это позволило заложить ту духовную основу, на которой происходило дальнейшее возрастание его как великого подвижника благочестия.
В повседневных делах, в обращении с людьми, в молитвах основой ему служили три главных заповеди: правда, любовь и добро, которые он впоследствии завещал не только своим духовным чадам, но и всем нуждавшимся в его помощи. Его любимым чтением были творения святителя Игнатия Брянчанинова, по которым он советовал учиться святости всем своим духовным детям.
Способности, данные от Господа, помогали Василию в его трудах. Так, работая в купеческой лавке, он самостоятельно научился грамоте, освоил историю Отечества и, обладоя хорошими математическими способностями, в семнадцать лет стал старшим приказчиком. Все свое жалование Василий высылал больной матери.
Около 1890 года он вступил в брак с Ольгой Ивановной Найденовой, которая также происходила из крестьян Рыбинского уезда Ярославской губернии. Она с отроческих лет втайне мечтала о монашестве, но получила благословение схимонахини Иверского монастыря Московской губернии Пелагии жить в миру, выйти замуж за благочестивого человека, родить и воспитать детей и только потом, по обоюдному согласию, принять постриг. Господь благословил их брак сыном Николаем и дочерью Ольгой, но девочка в младенчестве умерла, после чего супруги по взаимному согласию жили как брат и сестра.
В 1892 году Василий Николаевич, благодаря поддержке своего хозяина, открывает собственное дело и становится купцом 2-й гильдии. Со временем его контора по заготовке и продаже пушнины выходит на международный рынок.
В 1895 году В.Н. Муравьев становится действительным членом Общества по распространению коммерческих знаний в России, целью которою являлось всемерное содействие Государю Императору и Правительству в области национального экономического развития, а в 1897 году заканчивает организованные при Обществе высшие коммерческие курсы.
Живя в миру и став очень богатым человеком, он никогда не забывал благословения лаврского старца, старался творить добро, помогал нуждающимся, жертвовал большую часть своих доходов но нужды монастырей, храмов и богаделен.
Известно, что в 1905 году В.Н. Муравьев за свои богоугодные дела был представлен к награждению. В этом же году благочестивый коммерсант становится действительным членом известного на всю Россию Ярославского благотворительного общества, в состав которого входили многие известные пастыри и общественные деятели того времени, в том числе и святой праведный Иоанн Кронштадтский.
После кончины преподобного Варнавы духовными наставниками Василия Николаевича становятся епископ Ямбургский Феофан (Быстров) и будущий священномученик, епископ Петроградский и Гдовский Вениамин (Казанский). Последним духовником старца Серафима был протоиерей Алексий Кибардин, служивший настоятелем храма Казанской иконы Божией Матери в Вырице.
Наступил 1917 год. Многие состоятельные знакомые Муравьевых переводят свои капиталы за границу и покидают Россию, надеясь пережить смутные времена за рубежом. Василий Николаевич решает иначе: с началом Февральской революции он закрывает свое коммерческое предприятие и раздает состояние нуждающимся служащим. Значительную часть его он жертвует на нужды Александро-Невской Лавры и Воскресенского Новодевичьего монастыря, а также Иверского Выксунского и Свято-Успенского Пюхтицкого монастырей и окончательно готовит себя к принятию монашества...
12 сентября 1920 года В.Н.Муравьев передает еще одно крупное пожертвование Алвксандро-Невской Лавре, о через день пишет в Духовный собор Лавры прошение о принятии его в число братии, на которое получает положительный ответ и первое послушание - пономарское.
Уже 26 октября митрополит Петроградский и Гдовский Вениамин благословляет постриг послушника Василия одновременно с его женой, поступившей в Санкт-Петербургский Новодевичий монастырь и принявшей постриг с именем Христины (в схиме Серафима).
29 октября Василий был пострижен в иноки с именем Варнава. Вскоре он был рукоположен в иеродиакона, а 11 сентября 1921 года - в иеромонаха.
В течение 1920-1926 годов отец Варнава несет ряд ответственных и трудных послушаний: заведующего кладбищенской конторой Лавры, главного свечника, а затем казначея обители. В конце 1926 года он принимает великую схиму с именем Серафим и избирается братией духовником Лавры. Под его пастырское окормление собирается великое множество духовных чад — мирян, иноков, священников и архиереев, среди них — выдающиеся иерархи: епископ Григорий (Лебедев), митрополит Серафим (Чичагов), епископ Николай (Ярушевич), архиепископ Алексий (Симанский).
Около трех лет пребывал отец Серафим на поприще духовника Лавры. С отеческой любовью и сердечной теплотой молитвы помогал он избавляться от самых страшных грехов, человеческой ненависти и братоубийства.
От принятия ежедневной восьмичасовой исповеди старец стал испытывать постоянные боли в ногах. В начале 1933 года болезнь окончательно приковала его к постели и, согласно рекомендации врачей и по настоянию митрополита Серафима (Чичагова), он переехал в Вырицу - поселок в восьмидесяти километрах от Санкт-Петербурга.
Здесь, на одре тяжелой болезни, в течение почти двадцати лет он нес подвиг старческого окормления, принимая в отдельные дни по несколько сот посетителей. Но посетителями его были не только ищущие своего спасения. В период с 1938 по 1940 годы несколько раз в ночное время представители власти проводили у него обыски. В один из таких обысков не встававший с постели старец подозвал к себе одного из сотрудников НКВД. Он посмотрел своими добрыми и ласковыми глазами на человека, которому поручено было со всей строгостью выполнить поручение, спросил его имя, взял его руку, погладил, затем приложил к голове его свою руку и произнес: «Да простятся грехи твои, раб Божий...» В этот момент лицо грозного представителя власти смягчилось и дальнейший разговор происходил так, словно они были самыми лучшими друзьями. Подобным образом старец избавил от недуга ненависти и жестокости и остальных производящих обыск.
В январе 1941 года был арестован, а в сентябре расстрелян сын батюшки Николай. Еще через четыре года преставилась схимонахиня Серафима. Великая скорбь вошла в сердце батюшки.
Во время войны старец Серафим, кроме строгого поста и непрестанной келейной молитвы, принял на себя особый подвиг: еженощно, стоя на камне перед иконой преподобного Серафима Саровского, с воздетыми руками он молился о России, подражая подвигу своего небесного покровителя.
За годы войны в Вырице был разрушен лишь один дом, хозяевам которого батюшка еще в первые дни войны сказал: «Вам необходимо покинуть Вырицу». По его молитвам немцы, заняв поселок, расквартировали в нем румынскую православную часть, так что ни один человек в поселке не пострадал, и церковь продолжала действовать.
После войны сотни людей, желая узнать о судьбе своих близких, устремились к батюшке. И он принимал их, говоря одним: «Жив твой муж, уже на поезд садится», а другим: «Не придет, молись об упокоении». Слова старца всегда сбывались.
Время старческого служения Вырицкого подвижника пришлось на период кровавого богоборчества, Великой Отечественной войны, послевоенной разрухи и возрождения. Все эти годы своей жизнью батюшка свидетельствовал о Христе, исполнив завет преподобного Серафима Саровского: «Спасись сам и вокруг тебя спасутся тысячи». Многие из его деяний ознаменованы явными чудотворениями, чему есть свидетельство очевидцев.
Старец предсказывал: «Придет время, когда не гонения, а деньги и прелести мира сего отвротят людей от Бога, и погибнет куда больше душ, чем во времена открытого богоборчества. С одной стороны, будут воздвигать кресты и золотить купола, а с другой - настанет царство лжи и зла. Страшно будет дожить до этих времен». Незадолго до кончины Преподобный говорил своей келейнице о бывшем ему откровении: «Я побывал во многие странах. Лучше своей страны не нашел и лучше нашей веры не видел. Говори всем, чтобы никто не отступал от Православия».
Праведная душа старца отошла ко Господу 21 марта 1949 года. После его кончины в Вырице несколько дней в воздухе ощущалось благоухание,
Сам о себе он говорил: «После моей смерти приходите ко мне на могилку, как к живому, и разговаривайте со мною, как с живым, и я всегда помогу вам».
Вот уже более 50 лет со дня блаженной кончины старца не прекращается его народное почитание. Ныне над его могилкой воздвигнута часовня.
На Юбилейном Архиерейском Соборе в августе 2000 года старец Серафим был причислен к лику святых русской Провословной Церкви.
По сей день святой старец своим небесным предстательством не оставляет скорбящих и страждущих, притекающих к месту его земного упокоения.
Преподобне отче Серафиме, моли Бога о нас!
]]>Избранный угодниче Христов, преподобне отче Серафиме, веры православныя светильниче и земли Российския благодатный заступниче, чудный образ спасения нам явивый, деланием сокровенным Царство Небесное стяжавый. К твоему предстательству ныне притекающе, пение хвалебное приносим ти, любовию зовуще:
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Ангелоподобную красоту души имел еси, преподобне отче, сердцем пламенея ко Господу Сил, и Тому единому служити от юности восхотел еси и послушание истинное Творцу своему явил еси. Темже промышлению Божию о тебе дивящеся, с верою зовем ти:
Радуйся, благочестивых родителей отроче достойный; радуйся, измлада всею душею Господа возлюбивый.
Радуйся, службы церковныя благоговейный ревнителю; радуйся, мира духовнаго умиленный созерцателю.
Радуйся, молитвы чистыя совершителю усердный; радуйся, сердцем сокрушенным всецело к Богу устремленный.
Радуйся, схимнику лаврскому желание сердца своего поведавый; радуйся, от него волю Божию о себе познавый.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Видя Господа очесы духовными и на милость Его уповая, браком законным сочетался еси, блаженне отче, чистоту душевную и телесную усердно соблюдая. Вкупе же с супружницею своею возрастал еси во всякой добродетели, непрестанно поя Господеви: Аллилуиа.
Разум наш недоумевает, отче Серафиме, како возглаголати во словесех веру и любовь твою ко Господу, николиже усумнился еси в благости Отца Небеснаго и всецелое доверие к Богу в души своей питал еси. Сего ради глаголем ти сицевая:
Радуйся, образе веры непоколебимыя; радуйся, исполненный кротости духовныя.
Радуйся, боявыйся Господа и хранивый заповеди Его; радуйся, на всяк день поучавыйся в правде Его.
Радуйся, душу свою в терпении стяжавый; радуйся, Царствия Божия паче всего искавый.
Радуйся, целомудрия и воздержания супружескаго хранителю; радуйся, тихаго нрава любомудрый носителю.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Силою Вышняго укрепляем, поприще мирское с деланием внутренним мудро сочетал еси, праведне отче, и делами милосердия, Христа ради творимыми, благословение Божие снискал еси. Покрый убо и нас, обнаженных всякаго дела блага, любовию твоею, да восхвалим милостиваго Бога: Аллилуиа.
Имея сострадание, милостиве отче, скорбящих укреплял еси, больных и сирых утешал еси, темже и любовь Христову стяжал еси. Приими и от нас благодарственную песнь сию:
Радуйся, скорый помощниче в бедах сущим; радуйся, щедрый подателю просящим.
Радуйся, храмов и обителей благотворителю; радуйся, немощных и убогих попечителю.
Радуйся, яко Самому Христу ближнему послуживый; радуйся, богатство тленное нивочтоже вменивый.
Радуйся, земных пристрастий свободивыйся; радуйся, верою и добрыми делами утвердивыйся.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Бури богоборческия, в России воздвигнутой, не устрашился еси, богоносне отче, но подвиг исповедничества подъяв, мужеством вооружился еси во еже совершенным учеником Господа нарицатися, и Ему всецело себе предав, радостно воспевал еси: Аллилуиа.
Слышав о тяжких страданиях, верными за имя Христово претерпеваемых, со Апостолом вопрошал еси: Кто ны разлучит от любве Божия? Вемы воистину, отче, яко любящим Бога вся поспешествуют во благое, молим тя: и нам, многогрешным, душеполезная от Господа испроси, да согласно поем ти:
Радуйся, веру Православную мужественно исповедавый; радуйся, даже до смерти за Христа пострадати возжелавый.
Радуйся, имение свое по словеси Господню раздавый; радуйся, за Возлюбленным тобою и Возлюбльшим тя последовавый.
Радуйся, злато, в горниле искушений очищенное; радуйся, древо, при источницех вод живых насажденное.
Радуйся, скорби и испытания в богатство духа обративый; радуйся, сокровенным подвигом ко иночеству себе предуготовивый.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Богосветлую звезду яви тя Господь в Лавре Александро-Невстей, преподобне отче Серафиме, егда во ангельстем чине благодать священства восприяв, души многих скорбящих и во мраце отчаяния пребывающих укреплял еси и светом Истины озарял еси, воспевая Господеви: Аллилуиа.
Видевше братия яко потщався вседушно Богу благоугодити, не вотще потрудился еси, паче же смирения глубину, мир и радость о Господе стяжал еси. Темже и мы, зряще духовное восхождение твое от силы в силу, с благоговением взываем ти:
Радуйся, плоть свою со страстьми и похотьми распявый; радуйся, скверну греховную покаянием омывый.
Радуйся, яко благодатную силу смирения познал еси; радуйся, яко деланием заповедей Евангельских душу обновил еси.
Радуйся, имя Иисуса Сладчайшаго непрестанно призывавый; радуйся, на земли блаженство будущего века вкусивый.
Радуйся, Жертву безкровную со страхом и трепетом приносивый; радуйся, словом мудрым всех притекающих к тебе питавый.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Совершенную любовь яко венец добродетелей и дар Святаго Духа приемый, немощи немощных подъял еси, духоносне отче, и ко спасению мнози души управил еси. Темже предстательством твоим и мы, грешнии, недугов многоразличных исцелевше, благодарственно вопием Господу: Аллилуиа.
Возсия в лице твоем Правда Божия, и отгнася прелесть бесовская, егда Лавра ига обновленческаго свободися, иноцы же вси возвеселишася. Сего ради просим тя, миротворче, раздоры и нестроения жития нашего утоли, неправды разори, да в единодушии глаголем ти:
Радуйся, храме нерукотворенный Христа Бога нашего; радуйся, щедротами Духа Святаго благолепно украшенный.
Радуйся, сердце твое вместилище мира соделавый; радуйся, фимиам молитвы Господу непрестанно возносивый.
Радуйся, о заблудших зело душею болезновавый; радуйся, всем спастися и в разум истины приити желавый.
Радуйся, гордость и злобу нечестивых смирением и кротостию победивый; радуйся, по заповеди Христовой любити враги своя учивый.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Хотя Человеколюбец Господь явити в тебе новое духовное светило, даде тя братии обители во отца духовнаго. Темже великую схиму яко печать совершенства от Бога прияв, душа твоя чистая огнем пламенныя молитвы за весь мир исполнися, благочестию и братолюбию всех наставляя, с трепетом вопияше Богу: Аллилуиа.
В дивном пророчестве, преблаженне, указа Господь путеводителя и покровителя твоего, преподобнаго Серафима Саровскаго, егоже именем в схиме нареченный, ты воистину новым утешителем народу нашему явился еси. Сему благоволению Божию чудящеся, вопием ти:
Радуйся, теплый к Богу о всех молитвенниче; радуйся, Преблагословенныя Владычицы Державныя угодниче.
Радуйся, ангелов приятный собеседниче; радуйся, духоносных отец сподвижниче.
Радуйся, православных благодатное заступление; радуйся, блуждающих во тьме безбожия светозарное наставление.
Радуйся, грешников с Богом искреннее примирение; радуйся, источниче радости и умиления.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Странно и неудобоприятельно суетному миру слышати, како молитвами твоими, чудотворче, богатство милосердия Божия изливается на всех с верою притекающих к твоему небесному покровительству. Мы же, славяще Троицу Святую, даровавшую ти благодать сию, радостно восклицаем: Аллилуиа.
Всего себе на служение Богу и людем предал еси, дивный отче, чадом своим заповедал еси о горнем всегда помышляти и молитву Иисусову усердно творити, еюже всякий грех в душе посекается и дух человека с Духом Божиим соединяется. Под твое пречудное благословение прибегающе, с любовию величаем тя:
Радуйся, горняго Иерусалима жителю; радуйся, неизреченныя славы Спасителя мира зрителю.
Радуйся, молитвы наша к стопам Вседержителя и Богородицы приносяй; радуйся, якоже отец чадолюбивый просящим полезная подаваяй.
Радуйся, верный Церкве Христовы служителю; радуйся, неисцелимых болезней духовный врачевателю.
Радуйся, грядущих времен чудесное предзрение; радуйся, настоящих обстояний скорое избавление.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Вся силы небесныя удивишася смирению и терпению твоему, святче, мучительным бо тя недугом зряще пораженнаго, обаче промыслительно от рук гонителей из Лавры восхищеннаго. Людие же вернии видевше тя чудно под кровом Богородицы в Вырицкой веси хранимаго, воспеваху Человеколюбцу Господу: Аллилуиа.
Витийство человеческое умолкает пред величием подвигов твоих, преподобне, како убо старец плотию немощен сый, многая труды подъял еси. Темже силе Божией в немощех совершаемой дивящеся, взываем ти:
Радуйся, древних пустынников искусный подражателю; радуйся, постническаго жития изрядный любителю.
Радуйся, молитвенных бдений усердный ревнителю; радуйся, телесных немощей чудный победителю.
Радуйся, истинным смирением добродетели своя сокрывый; радуйся, плачем плоды Божия благодати умноживый.
Радуйся, елей радости трезвением сохранивый; радуйся, Христу Богу житием твоим благоугодивый.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Спасти Русь святую от нашествия иноплеменник Господа умолял еси, боголюбче дивный: Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй страну нашу и мир Твой. Тако со умилением сердечным к Богу взывая, подобне старцу Саровскому новый подвиг молитвеннаго стояния на камени подъял еси. Темже тя укрепившаго Господа славим, победную песнь Ему поюще: Аллилуиа.
Стена бысть незримая молитва твоя, утодниче Божий, воинству и народу нашему в годину испытаний тяжких. Разумом духовным смысл попущенных Богом скорбей постигая, обратитися ко Христу отступившия люди призывал еси. Темже соблюди и нас от всякия вещи сопротивныя, вопиющих ти таковая:
Радуйся, чашу страданий со Отечеством земным до конца испивый; радуйся, о помиловании России Господа просивый.
Радуйся, воинству христолюбивому Богом дарованное поможение; радуйся, душ и телес наших живительное орошение.
Радуйся, мученичество безкровное волею претерпевый; радуйся, немощи естества человеческаго презревый.
Радуйся, земли Российския молитвенное ограждение; радуйся, от враг видимых и невидимых досточудное избавление.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
Пение умиленное приносим ти, преподобне отче Серафиме, ублажающе многотрудное земное житие твое, ты же не престани молитися за ны ко Господу да дарует нам грехов оставление, страстей одоление, во всяцей добродетели утверждение и мира душевнаго сохранение и да сподобит нас, недостойных, вкупе с тобою во Царствии Небеснем благодарственно воспевати: Аллилуиа.
Светозарнаго проповедника сущим во тьме безбожия зрим тя, всеблаженне отче, духовное бо возрождение России провидел еси и соотечественником твердо веры православныя держатися завещал еси. Мы же, словесы твоими просвещаеми, со умилением взываем ти:
Радуйся, славы Предвечнаго Царя причастниче; радуйся, Божественнаго Солнца луче.
Радуйся, милосердия светило, согревающее души; радуйся, наставниче, духовно пробуждающий умы.
Радуйся, светильниче, имже мнози человецы просвещаются; радуйся, молитвенниче, имже козни вражия разрушаются.
Радуйся, чистоты сердечныя хранителю; радуйся, совершенства христианскаго учителю.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вьгрицкий чудотворче.
Блаженную кончину твою, богомудре отче, молением акафистным Богоматери предварил еси. Та бо явственне посетивши тя, отшествие твое близкое на небо десницею указа ти. Киими похвалами достойно ублажим тя, избранниче Царицы Небесныя, ныне со лики ангельскими поюща: Аллилуиа.
Поюще дивнаго во святых Своих Бога, веруем, яко много может молитва праведнаго ко благосердию Владыки, и сего ради просим тя, преподобне отче, буди о нас ходатаем теплым у Престола Пресвятыя Троицы, вопиющих ти сице:
Радуйся, пламенным серафимом тезоименитый; радуйся, старчества восприемниче духоносный.
Радуйся, нивы Христовы неустанный делателю; радуйся, мира Божия усердный насадителю.
Радуйся, Православныя Церкве новое украшение; радуйся, велие к Богу за Русь многострадальную дерзновение.
Радуйся, рода христианскаго благомощное заступление; радуйся, почитающим тя ходатаю вечнаго спасения.
Радуйся, преподобне Серафиме, Вырицкий чудотворче.
О преславный и досточудный угодниче Божий Серафиме, Вырицкий чудотворче, приими усердное сие моление наше, с любовию тебе возносимое. Умоли Всемилостиваго Господа избавити нас от всякаго зла и напасти, да в нынешнем веце благочестно поживем и блаженства жизни вечныя молитвами твоими сподобимся, о тебе благодарственно Господеви поюще: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелоподобную красоту …» и 1-й кондак «Избранный угодниче …».
О богоблаженный и премилосердый отче наш Серафиме! Ведуще тя и по смерти яко жива суща, с верою припадаем ти и вопием: не забуди убогих твоих до конца, но милостивно призри на стадо твое духовное и упаси е, добрый пастырю, благоприятными твоими к Богу молитвами. Испроси нам от Господа время на покаяние и греховныя жизни исправление, веси бо вся немощи наша душевныя: не имамы дел веры и спасения, не имамы ревности ко истинному богоугождению, пленихомся умом в погибельных страстех, растлехом сердца во гнусных похотех. Что убо чаем и на что надеемся, неключимии, разоривше храмины душ наших. Ей, святый отче, простри молитвенно руце твои ко Господу и умоли Спасителя рода человеческаго коснутися благодатию окамененных сердец наших, омыти нас слезами покаяния, возставити в вере, укрепити во благочестии и вся полезная ко спасению даровати. Не посрами упования нашего, еже по Бозе и Богородице на тя возлагаем, но буди нам скорый помощник, утешитель в скорбех и покровитель во обстоянии, да сподобимся молитвами твоими наследовати Царствие Небесное, идеже вси святии непрестанно славят и воспевают пречестное и великолепое имя Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Яко великаго молитвенника за землю нашу и утешителя теплаго притекающих к тебе, ублажаем тя, вторый русский отче Серафиме, вся бо яже в мире красная оставил еси, всем сердцем устремился еси к чертогам сладчайшаго Христа и в годину лютых гонений образ кротости и смирения всем был еси: не престай и ныне молитися за ны, да в терпении обрящем путь покаяния и с тобою выну славим Пресвятую Троицу.
Подражая богоносному угоднику Саровскому, Духа Святаго благодать обильно стяжал еси: Александро-Невския Лавры крине благоуханный, Вырицкия веси похвало, сего ради и мы тебе зовем: радуйся, преподобне Серафиме, милостивый наш предстателю пред Господем.
Ублажаем тя, преподобне отче Серафиме, и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.
]]>Ирмос: Во глубине постла иногда фараонитское всевоинство преоруженная сила, воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть, препрославленный Господь, славно бо прославися.
Како возможем достойно воспети твое богоугодное житие, преподобне; от юности бо Христовою любовию уязвився, огнь сей Божественный в сердце твоем невредимо соблюл и приумножил еси, темже и нам подаждь просвещение по долгу тя славити.
Ангельстии чини радовахуся, зряще твое усердие и желание послужити Богу во иночестем чине, но воля Божия бысть исперва тебе в мире благочестно пожити, созидая святыя обители и храмы, имея попечение о нищих и сирых, душу же свою уготовляя Господу в сосуд избранный.
Корыстолюбие и сребролюбие отринул еси, отче преподобне, гордаго змия смирением твоим поправ, плотская взыграния умертвил еси и житейския сласти терпением посекл еси, в радости послужил еси всем требующим твоея помощи.
Богородичен: О, Пречистая Дево Богородице, не презри нас грешных требующих Твоея помощи и заступления, буди Ходатаица о народе нашем, да покаянием обрящем отпущение грехов и живот вечный.
Ирмос: Процвела есть пустыня, яко крин, Господи, языческая неплодящая церковь пришествием Твоим, в нейже утвердися мое сердце.
В мирстем житии твоем старцу Варнаве за духовным наставлением притекал еси, усердно послушание ему во всем являя, темже и сподобился еси от него благословения и даров духовных.
О убогих присно попечение имея, преподобне, не возгнушался еси послужити оным своима рукама, показуя, яко всяк человек сердцу твоему возлюблен есть.
Словеса аввы твоего Варнавы добре сохраняя, очистив ум, тело и душу, преподобне, дом был еси Трисолнечнаго Света, украшен добродетельми.
Богородичен: Преблагословенная, Всенепорочная Богородице Марие, Слово Божие нам рождшая, свобождшаго избранныя Своя от тленнаго мира, ихже молитвами и нас спаси.
Умиленным сердцем прославляем тя, добрый наш пастырю и кроткий наставниче Серафиме, буди нам скорый помощник во всех бедах и напастех и помози заповеди Господни добре сохраняти во спасение душ наших.
Ирмос: Пришел еси от Девы, не ходатай, ни ангел, но Сам Господи воплощься, и спасл еси всего мя человека, тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.
Око сердца управив ко Творцу всяческих, Серафиме, согласно с супружницею иноческий образ восприяв, претерпел еси козни гонителей, на Бога Единаго упование возлагая.
Евангелия Христова истинный послушник явился еси, преподобне, и скоро восшел еси лествицею добродетелей к совершенству, всякое послушание добре исполняя и молитву в сердце непрестанно совершая.
Монашеским добродетелем в мире навыкнув и изрядный опыт житейский имея, добрый наставник миряном и иноком показался еси, отче, сотаинник священномученика Вениамина быв, от него же и посвящение иерейское приял еси.
Богородичен: Тебе, Дево, Едину вси вернии стяжахом Заступницу тверду, Ты бо Бога родила еси нам, сего ради хвалами, Чистая, Тя ублажаем, роди земнии, по глаголу Твоему.
Ирмос: Ходатай Богу и человеком был еси, Христе Боже, Тобою бо Владыко, к Светоначальнику Отцу Твоему, от нощи неведения приведение имамы.
Язык человечь не возможет по долгу восхвалити труды и подвиги твоя, яже в келлии втайне совершал еси, отче преподобне, но не может укрытися светильник верху горы стоя, сего ради притекаху к тебе лаврская братия и мирстии людие, совета ради и наставления духовнаго.
Посреде бури гонений и нестроений тверд и незыблем явился еси, преподобне, очи сердца твоего выну ко Господу имея и от Него просвещение приемля творити волю святую Его.
Образ великия ангельския схимы приял еси, отче, и наречен был еси в память преподобного Серафима, угодника Саровскаго, егоже от юности всем сердцем возлюбив, потщался еси житию онаго подражати в Дусе и истине.
Богородичен: Дивно превознесеся слава Твоя, Богородице Дево, се бо во чреве Христа Бога паче слова имела еси, якоже Исаия провозгласи, и выше естества Сего, Богородительнице, родила еси.
Ирмос: В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну, от тли, Боже, мя возведи.
Озаряем свыше светом Христовым, богомудре, и по преселении твоем к Богу неоскудно исцеления источаеши всем с верою притекающим к тебе.
Любовь божественная, яже в души твоей, отче преподобне, попаляет духи нечистыя, темже и одержимых оными свобождает и к жизни во Христе возрождает.
Гласом тихим и кротким наставлял еси притекающия к тебе любви, смирению и молитве непрестанной, попаляющей всякий грех.
Богородичен: Ужасошася ангелов воинства и человеков роди, Всенепорочная, страшнаго и паче ума Рождества Твоего, како и Дева пребыла еси, и Мати Божия быти сподобилася еси, сего ради достойно Тя вси славим.
Подражая богоносному угоднику Саровскому, Духа Святаго благодать обильно стяжал еси: Александро-Невския Лавры крине благоуханный, Вырицкия веси похвало, сего ради и мы тебе зовем: радуйся, преподобне Серафиме, милостивый наш предстателю пред Господем.
Ангелов Творец и Господь сил небесных предызбра тя от юности твоея, преподобне, быти Ему служителем верным и наставником на путь спасения притекающим к тебе, темже и мы, дивящеся величию чудес твоих, с любовию вопием ти: радуйся, яко измлада Богу послужити возжелел еси; радуйся, яко в мире пребывая, добродетельным житием Богу угождал еси; радуйся, яко был еси утешитель страждущих; радуйся, яко стяжал еси пламенную любовь ко Христу; радуйся, преподобнаго Варнавы учениче прилежный; радуйся, дивнаго Серафима подражателю усердный; радуйся, Александро-Невския Лавры чудное прозябение; радуйся, веси Вырицкия Божие благословение; радуйся, скорый помощниче в скорбех и болезнех; радуйся, светильниче веры православныя и благочестия; радуйся, преподобне Серафиме, милостивый наш предстателю пред Господем.
Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя высок пламень вознесло есть, Христос же простре богочестивым отроком росу духовную, Сый благословен и препрославлен.
Серафиму и Варнаве преподобным подражая, святыми их молитвами укрепляем был еси, святе, темже от Бога сподобился еси пророческаго дара: грядущая народу нашему и Церкве Российстей предвозвещати.
Еленю подобно, стремяшеся душа твоя, преподобне, к горним обителем, промыслом Божиим соблюдаема от пленения безбожных, поющи: благословен еси, Боже отец наших.
Руце твои, отче Серафиме, ко Господу непрестанно воздевая, моление на камени совершал еси, подобно угоднику Божию Саровскому, поя: благословен еси, Боже отец наших.
Богородичен: Ангельския силы воспевают Тя немолчно, Богородительнице, и мы, грешнии, взывати дерзаем: наше житие, Пречистая, к Твоему всетихому пристанищу направи, Сыну Твоему зовущих: благословен еси, Боже отец наших.
Ирмос: Пещь иногда огненная в Вавилоне действа разделяше, Божиим велением халдеи опаляющая, верныя же орошающая, поющия: благословите вся дела Господня Господа.
Фарисейскую гордыню отвергше, усердно приступим ко гробу твоему, Серафиме, источает бо оный неоскудную струю исцелений и пети нас воздвизает: благословите вся дела Господня, Господа. (дважды)
Молитвою твоею, преподобне, чудеса дивная сотворил еси: слепорожденная бо прозре, немая проглагола, одержимии же от духов злобы свобождашася, темже вси пояху: благословите вся дела Господня, Господа.
Богородичен: Естество всякое обожил есть из Тебе воплощься Господь, Владычице, земных существо, поющих: благословите вся дела Господня, Господа.
Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощься от Девы нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная, тем всепетую Богородицу величаем.
Чисте зрети сподобился еси Царицу Небесную, преподобне, предвозвестившую Ти скорое отшествие твое от мира сего, темже духом возрадовався, Бога прославил еси.
Утверди сердца наша, отче преподобне, да в радости душевней предстоя Богу, испросим одоление на враги видимая и невидимая, и спасение душам нашим.
Душею твоею, яко огненный Серафим, пламенея, научаеши нас, отче, истинней любви ко Господу, помози же нам святою твоею молитвою земный подвиг совершати, призывая сладчайшее имя Господа Иисуса.
Недостойными усты песнь тебе принесохом, преподобне, и ныне сподоби нас твоего отеческаго благословения, да делы благими прославляем Бога нашего, дивнаго во святых Своих.
Богородичен: Емуже предстоят со страхом Серафими и Херувими, Мати по плоти не ложно сподобилася еси быти, Всенепорочная, яко родила еси нам Бога Спасителя, Единаго от Троицы, Сына и Слова, Крестом разоршаго смерть, Егоже о нас с ликом преподобных моли спастися душам нашим.
Благодать Святаго Духа всельшаяся в тя крин благоуханный сада Божия тя показа, Христос же ти вручи словесныя овцы Своя пасти на пажитех духовных, темже на земли добре потрудився, ныне на небесех, радуяся, живеши.
]]>