празднование святому совершается 26 апреля/9 мая
Святитель Стефан, епископ Великопермский, родился около 1346 года в Великом Устюге. Его отец Симеон служил причетчиком соборной церкви. О матери святого известно предание, согласно которому ее, трехлетнюю девочку, однажды встретил на церковной паперти святой старец Прокопий Устюжский. Поклонившись ей до земли, он сказал: «Вот идет мать Стефана, епископа Пермского, который будет великим между слугами Божьими». В детские годы святой Стефан был научен молитве и послушанию. Отданный в «научение книжное», он удивлял своими способностями. Свободное от занятий время мальчик любил посвящать чтению Священного Писания. Через год он стал чтецом в соборной церкви.
Как и многие северные русские города, Великий Устюг был в то время богатым торговым городом. Вокруг него в густых лесах были расположены поселения, в которых жили языческие племена зырян или западных пермяков. «Пермская страна», обширная территория между реками Печорою и Двиною, в верховьях Камы и Вычегды, находилась в зависимости от Новгорода Великого, а по мере усиления Московского княжества — от Москвы. Занимаясь охотой, зыряне жили довольно обособленно, но вели оживленную торговлю с русскими городами, в особенности с Великим Устюгом. Общаясь с зырянами, юный Стефан в совершенстве овладел их языком. К этому времени юноша окончательно решил оставить мирскую жизнь и посвятить себя служению Богу. Родители со слезами радости отпустили сына. По благословению Ростовского епископа Парфения, в монастыре во имя святителя Григория Богослова, славившемся своими образованными монахами, в 1365 году был совершен монашеский постриг молодого послушника с наречением ему имени Стефан.
С усердием углубился инок в изучение Священного Писания. Частые беседы с кем-либо из духовно опытных, умудренных книжной ученостью монахов, занятия греческим языком, который он вскоре достаточно хорошо усвоил, помогли святому Стефану в его духовном возрастании и богословском образовании. Преподобный Епифаний Премудрый, будущий жизнеописатель святого Стефана, а в то время его собрат по монастырю, повествует о постоянных совместных беседах, посвященных толкованию Священного Писания и изъяснению творений святых отцов. В монастыре святой Стефан написал несколько произведений, свидетельствовавших о любви к богомыслию и глубоких знаниях автора (до наших дней не сохранились). Первым приходил святой Стефан к богослужению в храм и позже всех покидал его, подолгу молился, все более и более восходил в подвигах иноческого жития, преуспевая в добродетелях, смирении и любви.
Стремление просветить светом Христовой истины язычников-зырян, с детства жившее в его сердце, воодушевило святого Стефана на особый подвиг. Он создал для зырян письменность, которой они не имели, в качестве алфавита используя зырянские знаки на дереве, посредством которых охотники вели свою торговлю. С помощью созданной азбуки (состоявшей из 24 букв) святой Стефан перевел на зырянский язык богослужебные книги и частично Священное Писание. К концу своего десятилетнего пребывания в монастыре (около 1375 года), чувствуя себя уже достаточно подготовленным к делу Евангельской проповеди, святой Стефан отправился в Москву за благословением. К тому времени святителя Алексия, Митрополита Московского, особенно заботившегося о распространении Христовой веры среди народов отдаленных окраин Руси, уже не было в живых. Управителем митрополии был архимандрит Симонова монастыря Михаил (Митяй). Поняв важность задуманного молодым иеродиаконом просветительского дела, он испросил у великого князя охранные грамоты для святого Стефана и направил его к епископу Коломенскому Герасиму. После долгих бесед со Стефаном Преосвященный Герасим рукоположил его во иеромонаха и благословил на миссионерское служение. Снабженный антиминсами, миром, частицами святых мощей, а также необходимой для богослужения церковной утварью, святой Стефан отправился на родину, чтобы проститься с родителями. Осенью 1379 года святой Стефан отправился в Пермскую землю. Язычники-зыряне поклонялись стихиям (воде и огню), зверям и деревьям; главным их божеством была «Золотая баба»—каменный идол, которому приносилась в жертву лучшая часть добычи. Особым влиянием у зырян пользовались жрецы или волхвы, державшие в страхе и подчинении народ. Смерть ожидала каждого, кто осмелился бы коснуться их языческих верований. Положение для проповедника осложнялось еще и тем, что алчные великокняжеские сборщики дани озлобили зырян, поэтому все, что исходило из Москвы, казалось зырянам враждебным. Пырас (ныне город Котлас) стал первым селением, в котором святой Стефан начал свою проповедь. Жители его чаще бывали в Устюге и общались с русскими. Когда они услышали, что инородец прекрасно говорит на их родном языке, то оказали ему гостеприимство.
Поначалу миссионерство святого Стефана не имело успеха. Непривычно и страшно было слышать зырянам, что их боги — ложные и бесполезные истуканы, созданные людьми, и что есть лишь один истинный Бог — Творец всего сущего, воплотившийся на земле, Имя Которому — Христос. Жители селения всячески старались помешать святому Стефану, а однажды, по наущению волхвов, предприняли даже попытку сжечь его. Но кротость, терпение и любовь, а также всецелая преданность воле Божией, с которыми выносил святой Стефан все испытания, тронула наконец их сердца. Покоренные его личностью, убедительностью и простотой доводов в пользу новой веры, почти все жители Пыраса, кроме нескольких наиболее упорных язычников, приняли Святое Крещение.
Святой Стефан выбрал себе из новокрещенных зырян нескольких спутников и отправился с ними далее вверх по течению Вычегды. В каждом из селений, где останавливался и проповедовал святой Стефан, он приводил язычников к вере Христовой. За короткое время святой Стефан крестил жителей селений от Пыраса до Усть-Гама и везде ставил кресты и часовни, как самые понятные для новообращенных символы. В Усть-Гаме, большом зырянском селении, где находилась главная кумирница с особо почитавшимися идолами и где преимущественно жили жрецы, святой Стефан подвергся наибольшей опасности. Испуганные успехами его проповеди, в которой усматривали угрозу своему могуществу, жрецы возбудили в народе вражду к святому. Как только святой Стефан появился в селении, навстречу ему бросилась разъяренная толпа. Но кроткое лицо и дружелюбная речь на их родном языке обезоружили нападавших, и они невольно стали слушать, что говорил им пришелец. Святой Стефан знал, что, поклоняясь идолам, зыряне верили в существование некоего могущественного духа, который все сотворил, но которому они недостойны поклоняться. Это неясное верование использовал святой Стефан, чтобы как можно доходчивее объяснить зырянам основы Христовой веры. Считая, что лучшим доказательством бессилия языческих богов будет уничтожение идолов и кумирниц, он поджег кумирню, где стояла так называемая «Золотая баба».
Когда жители Усть-Гама с топорами и кольями бросились на святого Стефана, он, подняв руки к небу, со слезами молился о прозрении заблудших. Никто из зырян не решился напасть на него. Природная кротость этих людей отмечена иноком Епифанием Премудрым: «Обычай лих имать не творить начало бою». Так, сопровождаемый трудностями и опасностями, продвигался святой Стефан в глубь Пермской земли, убеждая словом, сокрушая идолов и кумирни, все новых и новых язычников обращая в христианство. Решающим моментом его миссионерской деятельности явилось столкновение с Памой, главным зырянским жрецом. Пытаясь поколебать у своих подопечных уважение к святому Стефану, Пама предложил ему пройти сквозь огонь и тем доказать на деле существование проповедуемого им Бога. Когда же смиренный инок, помолившись, решился подвергнуть себя жестокому испытанию и предложил Паме последовать за ним, то Пама проявил малодушие и в страхе отступил. После этого началось обращение многочисленных зырян ко Христу: реки Вымь и Вычегда ежедневно становились купелью для множества крещаемых.
Неоценимы заслуги святого Стефана в строительстве Божиих храмов на Пермской земле. Первой построенной им церковью стал храм в честь Благовещения Пресвятой Богородицы в устье реки Выми. Затем в селе Усть-Выми были построены еще два храма во имя Святителя Николая Чудотворца и во имя Архангела Михаила. Храмы обыкновенно возводились святым Стефаном на тех местах, где ранее стояли языческие идолы и кумирни. Придавая большое значение благолепию храмов, святой Стефан украшал их иконами, часть которых была написана им самим. Во всех построенных им храмах богослужение совершалось на зырянском языке. Святой Стефан учил крещеных созданной им грамоте, с помощью которой они читали Евангелие, Псалтирь, Часослов и другие переведенные на зырянский язык книги. При храме Благовещения было учреждено училище, где занимались будущие пастыри — зыряне. Таким образом, вместе со светом Христова учения местные жители приобщались к культуре и просвещению. Жители Великого Устюга, узнав об успехах апостольской проповеди их земляка, вкладывали пожертвования на строительство храмов, а некоторые священнослужители становились помощниками пермского просветителя. По истечении четырех лет миссионерской деятельности иеромонах Стефан отправился в Москву, чтобы решить вопрос о епископе для зырян.
Собор русских архипастырей и великий князь Димитрий Иоаннович Донской (+1389) постановили, что первым архиереем новообращенной Пермской земли должен стать сам святой Стефан. Зимой 1383 года во Владимире-на-Клязьме митрополитом Пименом была совершена епископская хиротония святого Стефана. Возвратившись в Усть-Вымь, святитель Стефан учредил при соборном храме Благовещения архиерейскую кафедру и первый в тех краях монастырь, получивший название Архангельского. Впоследствии им были построены еще три монастыря и несколько странноприимных домов. Своей епископской властью святитель Стефан защищал местное население от частых нашествий новгородских «ушкуйников». В 1386 году он предпринял поездку в Новгород, где содействовал прекращению нападений на зырян. Спустя четыре года святитель Стефан вновь отправился в Москву, где получил у великого князя Василия Димитриевича льготы для Пермской земли, пострадавшей от неурожая.
Святителя Стефана связывала духовная дружба с Преподобным Сергием Радонежским. Святитель Стефан с благоговением относился к Радонежскому подвижнику и очень желал повидаться с ним на пути из Пермской земли, но не смог исполнить своего желания из-за недостатка времени. Находясь в 10-ти верстах от монастыря Преподобного Сергия, святитель Стефан обратился в сторону обители и с молитвой и поклоном произнес: «Мир тебе, духовный брате!» Преподобный Сергий, сидевший вместе с братией за трапезой, встал, помолился и, поклонившись в ту сторону, где проезжал святитель, ответил: «Радуйся и ты, пастырю стада Христова, и мир Божий да пребывает с тобой!» Об этой глубокой духовной связи святителя Стефана Пермского и Преподобного Сергия Радонежского свидетельствует совершаемая и ныне особая повседневная молитва к ним на братской трапезе в Троице-Сергиевой Лавре. Богословская образованность Пермского епископа и его выдающиеся личные качества создали ему высокий авторитет в Русской Православной Церкви. Несмотря на отдаленность его епархии, великие князья и митрополиты часто вызывали его в Москву для совета или участия в церковных Соборах. В начале 1396 года, по приглашению святого митрополита Московского Киприана, святитель Стефан вновь отправился в Москву. Здесь он заболел: здоровье его было подломлено 18-летними изнурительными трудами и подвигами, и хотя ему было всего пятьдесят лет, выглядел он значительно старше своего возраста. 26 апреля 1396 года святитель Стефан мирно скончался. Он был погребен в кремлевской великокняжеской обители, в соборе Спаса на Бору. В XVI столетии Русская Православная Церковь причислила епископа Пермского Стефана к лику святых.
]]>Возбранный святителю, учителю премудрый, равноапостольный Стефане, всем верою к тебе прибегающим источаяй многоцелебныя дары, похвальная восписуем ти любовию творящии память твою; ты же, имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, зовущих:
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Ангельское твое во плоти житие провидев всея твари Создатель, от юности твоея уготова тя в сосуд честен, темже научи вопити тебе сице:
Радуйся, трехлетней сущей матери твоей, блаженным Прокопием святитель возвещенный; радуйся, прежде рождения твоего великим прореченный.
Радуйся, рождением своим родителей удививый; радуйся, благочестивых родителей богоприятное испрошение.
Радуйся, от благочестиваго корене отрасль святейшая; радуйся, в научении книжнем паче сверстник просвещенный.
Радуйся, в юности разум совершенный явивый; радуйся, измлада Христа возлюбивый.
Радуйся, ярем Его носивый; радуйся, мир и благая его презревый.
Радуйся, плоть свою духови покоривый; радуйся, изрядное благодати жилище.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Видя тщету мирских попечений, блаженне Стефане, отшел еси от дому родителей твоих, водворяяся с работающими Богу во иночестем житии; темже жизнь твою не мирови, но Богу посвятил еси, благоприятно Ему вопия: Аллилуиа.
Разум, плотскому человеку неуразуменный, от юности твоея стяжав, богомудре Стефане, удивил еси талантами любомудрыя души твоея. Темже взываем ти сице:
Радуйся, образе кротости духовныя; радуйся, вместо временных благих вечная стяжавый.
Радуйся, чистоты усердный хранителю; радуйся, терпения богомудрый учителю.
Радуйся, братолюбия зерцало; радуйся, постников первостоятелю.
Радуйся, молитвами твоими дивная сотворивый; радуйся, иноком правило благочестия.
Радуйся, святителей собеседниче; радуйся, терпением видимых и невидимых врагов победивый.
Радуйся, веры поборниче; радуйся, апостолов подражателю.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Сила Вышняго, в душеспасительных подвизех чудно укрепившая тя, угодниче Христов Стефане, показа пермяном перваго проповедника Евангелия, потом перваго епископа и молитвенника, да вси, просвещаеми светом добродетелей твоих, дивному во святых Своих Богу взываем: Аллилуиа.
Имея данную ти от Бога благодать недуги отгоняти, был еси пастырь добрый, по горам нечестия заблуждающих обретаяй и на путь истинный направляяй. Сего ради, молитвами твоими врачуеми, взываем ти:
Радуйся, богомерзкаго идолослужения искоренителю; радуйся, ересей истребителю.
Радуйся, правоверия насадителю; радуйся, заблуждающих наставниче.
Радуйся, миролюбцев обличителю; радуйся, сластолюбцев наказателю.
Радуйся, враждебных примирителю; радуйся, малодушных утешителю.
Радуйся, злобы и зависти исторгателю; радуйся, к воздержанию путеводителю.
Радуйся, к трезвенному житию наставниче; радуйся, во унынии закосневающих исправителю.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Бурю злых помыслов прилежно от себе постом и молитвами отражая, явился еси храм Духа Святаго, о Немже непрестанно от юности твоея во всяком благочестии и чистоте пребывая, обыкл еси воспевати Богу: Аллилуиа.
Слышав архиерей Ростовский Арсений целомудренное житие твое и тщание во славословии и в воспевании дивных дел Божиих, действующу и наставляющу Святому Духу, призва тя в клир и града Устюга в соборнем храме проглагола тя чтецем; потом во иночестем житии паче иных потрудившася, Коломенский архиерей Герасим, приосенением тогожде Святаго Духа, постави тя диакона и пресвитера, и в сем священнем достоинстве действием Божественныя благодати показался еси мирови добрый наставник монахов и мирских, да славяще Бога, в Троице покланяемаго, взываем и тебе:
Радуйся, мудрости небесныя жилище; радуйся, радости истинныя причастниче.
Радуйся, миром небесным приосененный; радуйся, долготерпения искус стяжавый.
Радуйся, веры христианския правило; радуйся, благости Божественныя струя.
Радуйся, кротости духовныя доблий хранителю; радуйся, воздержания учителю.
Радуйся, соль мира; радуйся, светильниче всесветлый.
Радуйся, на свещнице нетления всем светити поставленный; радуйся, граде, верху горы стояй.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Боготечная звезда северовосточная явился еси, егда просвещения ради светом богопознания в идольския земли текл еси, да вси, познавше Творца вселенныя, с нами единеми усты и единем сердцем Ему вопиют: Аллилуиа.
Видев доброту души твоея, многими даровании свидетельствуему, архиерей Герасим, по твоему желанию снабдив для крещения людей и освящения церквей потребными, с радостию отпусти тя в Великую Пермь. Мы же апостольство твое чествуем приветствии сими:
Радуйся, апостолов единоревнителю; радуйся, мудрости сосуде.
Радуйся, разумное светило; радуйся, тайн Божиих вещателю.
Радуйся, кротости Евангельския образе; радуйся, боговедения рачителю.
Радуйся, благочестия столпе; радуйся, страха Божия приятелище.
Радуйся, духовная трубо Евангелия; радуйся, органе псалмопения и славословия.
Радуйся, премудрый наставниче; радуйся, ко блаженству вечному путеводителю.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Проповедник боговедения неленостен был еси в неведущей Бога земли, и благим своим житием любовь и благоверие к вещанием твоим приобрел еси толикое, яко и невернии, чтуще добрая дела твоя, научишася тобою взывати Богу: Аллилуиа.
Возсия христианское благочестие в земли, растленней идолослужением, егда начал еси Божественное семя в безбожных сеяти, и утверждая их в вере истинней примером своим, всего себе посвятил еси Богу; мы же похвальная восписуем ти:
Радуйся, волю, ищущую нетления, стяжавый; радуйся, главу горния мудрости исполнивый.
Радуйся, земная мудрования презревый; радуйся, очи от мирския прелести отвративый.
Радуйся, уста на хваление Господа употребивый; радуйся, язык к божественней проповеди устроивый.
Радуйся, руце прострый на молитву и подаяние милостыни; радуйся, теми же множество книг душеспасительных написавый.
Радуйся, сердце твое постом и молитвою в жилище Духа Святаго уготовавый; радуйся, нозе ко бдению и благовествованию мира направивый.
Радуйся, все твое тело воздержанием удручивый; радуйся, непрестанным богомыслием душу и тело освятивый.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Хотя тайну вечнаго спасения пермяном поведати, потщался еси первее навыкнути несведомому их словеси и близкий к ним быти беседник; таже составив письмена и ими к назиданию их и службе Божественней потребная изобразив многая писания, даровал еси пособие пети: Аллилуиа.
Новое и спасительное слышавше учение пермстии людие, овии ругахуся, овии же крещения просяху, и чудящеся дивному житию твоему, с учением, из уст исходящим, согласному, прославиша Бога; ты же потщался еси крещением просвещати люди и к славословию Божию освящати храмы. Сего ради воспеваем тебе:
Радуйся, пастырю добрый; радуйся, Христов новый исповедниче.
Радуйся, учителю премудрый; радуйся, апостольство твое свято совершивый.
Радуйся, идольскую лесть упразднивый; радуйся, луче света Евангельскаго.
Радуйся, тьмы заблуждения истребителю; радуйся, неверных учением своим удививый.
Радуйся, кротостию своею гордость мирскую поправый; радуйся, овцы Христовы во едино стадо совокупивый.
Радуйся, духовную паству твоими к Богу благоприятными молитвами оградивый; радуйся, всем призывающим тя скорый помощниче.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Странное чудо показал еси, богомудре Стефане, предав огню скверную идольскую божницу, егда с разными орудии обступиша тя бесовстии чтителе, убити тя хотяще; ты же, моляся о обращении заблуждающих, молчаливою кротостию сих победил еси, воспевая Богу: Аллилуиа.
Весь, Стефане пречудне, телом и душею посвятился еси Богу, пребывая в непрестанных трудех Божественнаго богословия и презирая угрожения нечестивых, претящих ти проповедати славу Божию. Сего ради вопием ти:
Радуйся, земный ангеле; радуйся, небесный человече.
Радуйся, вития непобедимый; радуйся, воине Христов неустрашимый.
Радуйся, христианскаго благочестия истинный ревнителю; радуйся, врагов Церкве Христовы обличителю.
Радуйся, нечестивых витий посрамителю; радуйся, столпе, от нощи неведения к Солнцу Правды приводяй.
Радуйся, уста божественная, миру спасение возвещающая; радуйся, гласе небесныя истины, буих умудряяй.
Радуйся, неверных светом Евангелия Христова просветивый; радуйся, подобно теплоте солнечней, оледеневшая сердца их согреявый и тем плод мног Церкви Божией принесый.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Все естество ангельское возвеселися о твоем благочестии и чистоте, о твоем мужестве, терпении, бдении в молитвах, пощении и по Бозе ревности; во онех бо претерпевая, яко безплотен явился еси. Мы же прославляющемуся чрез тебе Богу взываем: Аллилуиа.
Витии многовещаннии безбожных, чары творящии, онемеша: сила бо крестная превозмогаше всем их волхвованием. Мы же, видевше на видимых и невидимых врагов победительная, усердно вопием ти:
Радуйся, несумненною верою дивная сотворивый; радуйся, живым на Бога Живаго упованием чтителей бесовских посрамивый.
Радуйся, за любовь к Богу и ближнему душу твою положивый; радуйся, крепости божественныя приятелище.
Радуйся, органе, возвещаяй славу Божию; радуйся, громе, устрашаяй соблажняющия.
Радуйся, идольския лести истребителю; радуйся, диавольских козней обличителю.
Радуйся, гордости его сокрушителю; радуйся, плоды трудов твоих во сто уплодоносивый.
Радуйся, неверных умудривый твоими нравы; радуйся, погибающих руководствуяй ко приятию вечныя славы.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Спасти хотя Пермскую землю, всемерно потщался еси просветити ю святым Крещением; потом своима рукама идолов раздробляя и сокрушая богомерзкая капища, на развалинах их церкви христианския, монастыри и училища довольная воздвигл и научил еси Единому Триипостасному Богу пети: Аллилуиа.
Стена и укрепление в нечестии пермяном пансотник волхв с велиею дерзостию в сонмищи глагол безумный утверди: кто пройдет в зимнее время невредим водою и кто огня не устрашится, того вера есть истинная, и жертвоприношение Творцу неба и земли есть приятное. Ты же, смиренномудрия вещая глаголы, ко Всевышнему о помощи взывал еси, и верою, вся возмощи о имени Его стяжав упование, повлекл еси суемудраго волхва в пламень огненный. Он же, силою Божиею устрашенный, исповеда пред всеми свое безсилие и малодушных обольщение. И тако всея Пермския страны в веру истинную свершися обращение. Сего ради блажим тя, премудре Стефане, сими:
Радуйся, щите Православия; радуйся, смиренномудрия зерцало.
Радуйся, великаго упования образе; радуйся, ковчеже чудес, Богом устроенный.
Радуйся, злочестиваго волхва славно препревый и из земли тоя изгнавый; радуйся, последователи его на путь истинный обративый.
Радуйся, князя мира сего посрамивый; радуйся, жертвоприношения идольская упразднивый.
Радуйся, труды пермян от лова зверей им в пользу сотворивый; радуйся, благая их, вместо душевреднаго пред идолы сожжения, в потребу им и на службу человеком показавый, и тако страну их умудривый.
Радуйся, пределы российския проповедию слова Божия разширивый; радуйся, не токмо временная, но и вечная благая пермяном открывый.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Пение молебное приносим ти, святителю Стефане, егоже, на возвратнем из Перми пути молящася Святей Троице и благословляюща обитель, преподобный Сергий Радонежский умныма очима за несколько поприщ провидев, благодарным со братиею на трапезе почтил есть поклонением. Мы же, всегдашняго тя о душах наших стяжавше молитвенника и щедроты твоя изчести не могуще, благодарными сердцем и усты Богу, тобою действующему всем исцеления, взываем: Аллилуиа.
Светоподательный светильник сущим во тьме идолослужения, отче Стефане, явился еси, и до конца паству твою бодренно упасл еси, ограждая новопросвещенныя люди своими к Богу молитвами и поставляя из них самих пастырей и учителей Перми; посем, скончавая течение твое, о немже пророчески предсказал еси, мощи твоя многоцелебныя царствующему граду Москве в залог молитв твоих и теплаго ходатайства даровал еси, духом же со ангельскими чинми ликуеши. Сего ради восхваляюще тя, глаголем:
Радуйся, духом везде верныя посещаяй; радуйся, от адския погибели изымаяй.
Радуйся, от сетей льстиваго избавляяй; радуйся, вместо временных вечная блага нам подаваяй.
Радуйся, врачу, раны греховныя исцеляяй; радуйся, вместо смерти живота вечнаго ходатаю.
Радуйся, недужных целителю; радуйся, особенный России хранителю.
Радуйся, всем прибегающим к тебе крепкое забрало; радуйся, царствующаго града украшение.
Радуйся, светило всероссийское; радуйся, ангелов собеседниче.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
Благодать цельбы стяжавшаго, великаго во святителех Стефана почтим сердцем и усты; и да вящшее благим его подвигом воздадим чествование, потщимся всемерно подражати его добродетелем, да благоприятно Богу вопием: Аллилуиа.
Поюще твое, Стефане святителю, о призывающих тя в помощь теплое предстательство и от врагов видимых и невидимых скорое заступление, хвалим тя вси, равноапостольный богопроповедниче, и веруем, яко Господь и Бог, проповеданный тобою в Перми и прославляемый в телеси твоем, молитвами твоими вся нам дарствует. Темже вопием ти:
Радуйся, нищетою духовною Царство Небесное получивый; радуйся, покаяния и умиления слезами утешение вечное улучивый.
Радуйся, кротостию земли новыя наследие приявый; радуйся, алкая и жаждая правды, ныне насыщаяйся.
Радуйся, милостынями обретый помилование; радуйся, чистотою сердца сподобивыйся зрети Бога.
Радуйся, миротвореньми Богу усыновивыйся; радуйся, терпением правды ради Царство Небесное стяжавый.
Радуйся, поношеньми и претерпением всех зол Христа ради ублаживыйся; радуйся, твоим примером нам путь ко спасению открывый.
Радуйся, молитвами твоими труды и подвиги облегчаяй; радуйся, предстательством твоим у Христа Бога вечное спасение нам подаваяй.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.
О великий святителю, равноапостольный Стефане, малое сие моление наше приемь, умоли Подвигоположника и Совершителя Иисуса, да избавит царствующий град и всякий град и страну христианскую от нахождения иноплеменных, от ересей и расколов и от всякия напасти, и да измет грядущия муки всех, Ему вопиющих: Аллилуиа.
Это кондак читается трижды, затем икос 1-й «Ангельское твое…» и кондак 1-й «Возбранный святителю...».
О Богоосвященный и равноапостольный Стефане, новый Боговедения проповедниче и просветителю Крещением святым великопермских, во идолопоклонстве живущих людий, ко истинному Евангельскому свету путеводителю, пастырю добрый и учителю премудрый, Духа Святаго сосуде избранный, Христоподражательный в Небесный Сион наставниче и руководителю, образ благонравия всем, благочестно жити желающим, благоискусный мысленнаго корабля, чрез море мира сего к Небесному пристанищу плавающаго, правителю, дивный во иерарсех, увенчанный Божественною благодатию, всероссийский светильниче, великий чудотворче и молитвенниче теплый! К тебе во умилении сердца моего, аз, окаянный и грешный, благонадежно притекаю и вопию, прося, смиренный, помощи твоея и теплаго ко Преблагому Богу ходатайства, да твоими Богоприятными молитвами испросиши ми от Него человеколюбную милость, оставление многих моих согрешений, души и телеси здравие со спасением, и яко Благ и Человеколюбец да благоволит безбедно в мире сем ходити ми до скончания живота моего, во время же разлучения моего от жизни сея, дух мой в покаянии и мире Ангелом Своим святым милостивно прияти, да даст ми мимо мрачных, и злоковарных, и лютых духов демонских на воздусе проити невозбранно, и к Нему непостыдно предстати поклонитися, и безсмертныя и блаженныя жизни сподобитися со всеми святыми во веки. Аминь.
]]>Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Священнаго ты Писания от младенства научився, Богоносе Стефане, в дальняя места пришел еси, и неведущим Бог тобою познася.
Идеже прелесть почитаема бяше, тамо же ныне тобою Бог неведущим, святителю Стефане, познася. Темже священную Твою память достодолжно ублажаем.
Богодохновенным твоим учением научил еси люди веровати во Христа и от идольския прелести уклонятися. Сего ради тя вси, яко единоревнителя апостолом, песньми почитаем.
Богородичен: Ты Единаго, Богоневесто, в Вышних седящаго, на руку носила еси, плоть бывша: Ты бо была еси избранна от всех век, приятелище достойно Вседержителя.
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Не убоялся еси, святителю, людей тогда нечествующих, но тех дерзновенно кумирницу со идолы огню предал еси и всех научил еси вопити: несть свят, паче Тебе, Господи.
Тезоименитым мужеством и смирения нравом на овчу кротость убийц преложил еси, сего ради и венцы венчался еси, святителю Стефане.
Богородичен: Тя, заступление неблазненно, Богомати, стяжавше и упование на Тя возлагающе, спасаемся и, к Тебе прибегающе, сохраняемся вси.
Ума пречуднаго и бодреннаго учителя, священнодействы Церковь украсивша, и мутным учением волхва, яко возбесневша волка, от Христовых овец словесы своими отгнавша, и невредно духовная своя чада сохранша, восхвалим, вернии, Стефана прехвальнаго, глаголюще: моли Христа Бога спастися душам нашим.
Ирмос: Седяй в славе на престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Яко солнце, чистое житие твое возсия, святителю, тьму идолобесия от людей твоих отгнав, всех научил еси взывати: слава силе Твоей, Господи.
Волшебная буесловия, яко премудр, посрамил еси, и сих от Христова стада словесы твоими, яко пращею, отгнал еси, и звати всех научил еси: слава силе Твоей, Господи.
Яко истинный святитель тих и кроток, отче, был еси и столп благочестия Церкве явился еси, люди твоя благочестию научив вопити Христу: слава силе Твоей, Господи.
Богородичен: Тя оружие на враги предлагаем, скорби всякия лютых обстояний отреваем, и возмущения еретическаго, Мати Божия, избегаем.
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Воздвигл еси учением твоим древле во тьме неведения люди лежащия, чада Божия и света показал еси наследники, отонудуже тя, святителю, вси любомудренно почитаем.
Премудрость Духа Святаго благодатию во устнах твоих излиявшися самотворительно и ко Христову познанию приведе люди, святителю.
Свету великому яко венечник ныне, святителю, предстоиши, поминай изрядное твое достояние, еже многими труды, отче, стяжал еси, да вси тя ублажаем.
Богородичен: Возсия из Тебе мысленное Солнце и светлыя лучи Своего Божества всем простре, Богородице Владычице, тем Тя вси славим.
Ирмос Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Ралом словес твоих оляденевшая людей сердца возделал еси, Божественное семя в них всеяв, плод красный Христу, святителю, привел еси.
Быстринами твоих учений идольская разжжения, премудре Стефане, угасив, Божественными твоими словесы верных сердца утвердил еси.
Во Единосущную Троицу веровати люди научив, премудре Стефане, от скверны идольския к Живому Богу привел еси.
Богородичен: Расторгни моих согрешений рукописание, одержащих мя печалей и страстей разрешение даруя, и соблюди мя неврежденна, Владычице.
Самозванен не ищущим тебе, святителю, обрелся еси, люди, от идольския лести свободив, ко Христове вере привел еси и волхва пансотника посрамил еси, темже и первый епископ и учитель Перми был еси. Сего ради духовная твоя чада, яко тобою избавльшеся от идол, благодарная тебе возопием: радуйся, Стефане, учителю премудрый.
Всякаго мирскаго пристрастия кроме, отче, быв, от юности прилежал еси премудрости и детельное художество достигл еси Богословия. И в дальния страны пришед, идеже весьма Бог не познавашеся, но прелесть бесовская почиташеся, тамо апостольски люди научил еси веровати во Христа, идолы сокрушив и волхва посрамив, святитель тем был еси. Темже духовная твоя чада, яко тобою избавльшеся от идол, благодарная тебе зовем: радуйся, Стефане, учителю премудрый.
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Злочестивый он чародей, иже на благочестие хулу глаголавый, тобою, премудре, яко беззаконен, от Христова стада новых людей отгоним бывает. Мы же Христу зовем: благословен Бог отец наших.
Преславно яко прешед от мира к премирным, святителю, жилищем и причастием Богу приближився, воспеваеши: благословен Бог отец наших.
Богородичен: Избавльшеся Тобою первыя клятвы, к присносущней Жизни прешедше, радуйся, зовем Ти, преславная Владычице, Яже Бога нам рождшая.
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть. Тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Словесы твоими наставляема чада твоя, святителю, от тьмы идольския к свету Богоразумия прешедше, единогласно Христу вопием: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.
Свет трисолнечныя Троицы, вселився в Божественное твое сердце, люди вся просвети святым крещением и научи Творцу Избавителю вопити: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.
Богородичен: Усты и разумом Богородицу Тя мудрствующе, песнословим Тя, Пренепорочная: родила бо еси, Пречистая, плотию обложена Бога и Господа. Тем Тя, Дево, поем и превозносим во веки.
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Твоими труды, святителю, яже на земли, Небесный покой прият, идеже святых ликове и праведных всесветлое торжество. Отонудуже и нас поминай, память твою присно славящих.
Вечных и нетленных улучити желая, святителю, и яже в мире мнящихся сладких оставив, Христу последовал еси. Темже и лику архиерейскому сочетался еси, преславне.
Догматом благочестия научився, премудре святителю, апостолом ревнитель был еси и идольскую прелесть низложил еси. Темже твою память достойно ублажаем.
Богородичен: Плоть прияти восхотев, в Тя вселися, едину святейшу всех обрет Богородицу, воистину яви Матерь Деву.
Ни человеком, ни от человек, но от Бога избрание святительства приим, иже прежде тьмы сыны, ныне же чада и наследники Света, твоим учением сотворил еси, премудре Стефане.
]]>Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Пермь яко достигл еси, святителю, и тамо возвышенную прелесть, премудре Стефане, смирил еси, и лютаго чародея премудрыми твоими учении посрамил еси.
Бесовская оружия крепко, святителю, притупил еси, и, тех победив Божиею силою, всем Христа, истиннаго Бога, Того исповедал еси, темже и венец от Него приял еси, Стефане.
Божественною любовию, отче, распалаемь, не убоялся еси долготы путныя, ниже тамо нечестивых человек сопротивления, но вся претерпел еси и всех Богу привел еси.
Богородичен: Из корене царскаго прозябла еси, Царя Христа, Божие Слово, паче ума и смысла родила еси из чистых кровей Твоих, сугуба естеством являема и единствующа Ипостасию.
Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, едине Человеколюбче.
Яко мудр и смыслен споспешник, душевное благородие паче плотских сластей предпочет, яко премудрая учения всем являеши и в Божие познание новыя люди, отче, привел еси.
Очистив твой ум от страстнаго треволнения, Христу подобяся, взыскати заблуждших пришел еси, ихже обрет, с ними Тому поеши: несть свят, паче Тебе, Господи.
Богоглаголивый язык яко стяжав, святителю, таинством Богословия научил еси люди веровати в Троицу, Едино Божество, Ейже о нас, Стефане, молися.
Богородичен: Жезл, прозябший Христа, цвет нетленный, златую кадильницу, вси Тя вемы, Чистая, Божественнаго Существа носящи на руку угль, Богоблаженная.
Ума пречуднаго и бодреннаго учителя, священнодействы Церковь украсивша, и мутным учением волхва, яко возбесневша волка, от Христовых овец словесы своими отгнавша, и невредно духовная своя чада сохранша, восхвалим, вернии, Стефана прехвальнаго, глаголюще: моли Христа Бога спастися душам нашим.
Ирмос: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.
Спастися моли людем, ихже учением твоим просветил еси и научил еси вопити: слава силе Твоей, Человекелюбче.
От Бога прием священства избрание, Божественною силою свыше одеян, апостольски люди от тьмы идольския просветил еси и научил еси вопити: силе Твоей слава, Человеколюбче.
Богородичен: Ковчег Тя издалеча прообразова приемший закон Богонаписанный, во чреве Слово Божие заченшую несказанно, Всенепорочная, питающее богатно души вопиющих: слава силе Твоей, Господи.
Ирмос: Просвети нас повелении Твоими, Господи, и мышцею Твоею высокою Твой мир подаждь нам, Человеколюбче.
Божественною ревностию, святителю, разжизаемь, суетныя идолы пагубы конечныя огню предал еси и, неверныя в веру привед, всех научил еси в Трех Лицех Едино Божество веровати.
Постыдеся окаянный волхв, хотя Христовы люди отвратити от веры, Богу, тя прославляющу, священнейший Стефане премудре.
Богородичен: Украсилася еси девства добротами, Евин покрыла еси студ злообразный, Христа рождшая, одеяние безсмертия дарующаго Тебе чтущим.
Ирмос: Молитву пролию ко Господу и Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися и живот мой аду приближися, и молюся, яко Иона: от тли, Боже, возведи мя.
Пастырский жезл прием, святителю, новым людем учитель был еси, преславне Стефане, по апостолу, всем всяк быв, да всех ко Христу приведеши, преславне.
Меч обоюду остр язык твой на лукаваго волхва бысть, святителю, пресекая того мутное учение; темже тя священными песньми прославляем.
Богородичен: Найде Вседетельный Дух на Тя, Всенепорочная, и Слово Божие в Тя вселися, и плоть бысть неизреченно, и пребысть неизменен.
Самозванен не ищущим тебе, святителю, обрелся еси, люди, от идольския лести свободив, ко Христове вере привел еси и волхва пансотника посрамил еси, темже и первый епископ и учитель Перми был еси. Сего ради духовная твоя чада, яко тобою избавльшеся от идол, благодарная тебе возопием: радуйся, Стефане, учителю премудрый.
Всякаго мирскаго пристрастия кроме, отче, быв, от юности прилежал еси премудрости и детельное художество достигл еси Богословия. И в дальния страны пришед, идеже весьма Бог не познавашеся, но прелесть бесовская почиташеся, тамо апостольски люди научил еси веровати во Христа, идолы сокрушив и волхва посрамив, святитель тем был еси. Темже духовная твоя чада, яко тобою избавльшеся от идол, благодарная тебе зовем: радуйся, Стефане, учителю премудрый.
Ирмос: От Иудеи, дошедше, отроцы в Вавилоне иногда верою Троическою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.
Бегает убо, побежден быв тобою, преблаженне Стефане, злочестивый волхв, егоже мудрования и злобы вси избавляемся, Христу вопиюще: благословен Бог отец наших.
Иже тобою древле просвещеннии людие, пречудне святителю Стефане, яко к живу, глаголем: не остави нас, твоих чад, якоже обещался еси, да вси с тобою Христу зовем: благословен Бог отец наших.
Елеем Божественнаго радования яко святитель помазан быв, новыя люди ко Христову познанию привел еси и всех научил еси Христу взывати: благословен Бог отец наших.
Богородичен: Ныне вся исполнишася света Божественнаго Тобою, Пречистая, Ты бо дверь явилася еси, еюже миру Бог беседова, просвещая верою зовущия: благословен, Пречистая, Плод чрева Твоего.
Ирмос: Царя Небеснаго, Егоже поют вои Ангельстии, хвалите и превозносите во вся веки.
Якоже некий храбрый воевода явился еси, преблаженне, идольския храмы искореняя, и, люди от тех прелести избавив, научил еси от души Христу вопити: благословите, вся дела, Господа и превозносите Его во веки.
Во глубину Духа Святаго приникнув, разум Божественный оттуду почерпл еси. Темже и Церковь православием обогатил еси Творцу Избавителю вопити: благословите, вся дела, Господа и превозносите Его во веки.
Во Христово пособие оболкся, лукавыя бесы от человек отгнал еси. Тем и Небесное наследие, отче, со святители приял еси и с ними Христу вопиеши: благословите, вся дела, Господа и превозносите Его во веки.
Богородичен: Ева убо древа животнаго изгнана бысть, возбраняема причащения; Ты же, Дево Богородице, Живот вечный источила еси миру, живоносное действо дарующий верным.
Ирмос: Воистину Богородицу, Тя исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с Безплотными лики Тя величающе.
Божественным желанием всегда подвизаемь, мудрости и разума извык, по апостолу, людей от прелести отвратил еси, и Богу Живу веровати научил еси, святителю прехвальне.
Всем благим образ доволен был еси, к Вышнему житию ведущ, смирением и кротостию. Темже отсюду Христос пастыря тя людей Своих устрояет, Егоже моли спасти всех, поющих тя.
Иже к Богу желанием страстей успил еси востание, всенощным стоянием дарования восприял еси видети сущия тамо неизреченныя доброты, Стефане.
Богородичен: Явилася еси, Дево, Мати Божия, паче естества рождшая Божие Слово, Егоже Отец отрыгну прежде всех век, яко Благ; Егоже ныне и телес вышше разумеваем, аще и в тело одеяся.
Ни человеком, ни от человек, но от Бога избрание святительства приим, иже прежде тьмы сыны, ныне же чада и наследники Света, твоим учением сотворил еси, премудре Стефане.
]]>